Щоб брати участь у громадському обговоренні проектів потрібно авторизуватися!
Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі
Проект
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 2020 р. №
Київ
Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду
на непрофесійній основі
Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є:
1. Затвердити Порядок призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
2. Обласним, Київській міській державним адміністраціям під час формування проектів відповідних місцевих бюджетів передбачати згідно зі статтями 89 і 91 Бюджетного кодексу України кошти для компенсаційних виплат фізичним особам, які надають соціальні послуги, у складі видатків на фінансування місцевих і державних програм соціального захисту та соціального забезпечення.
3. Установити, що фізичним особам, які надають соціальні послуги, щомісячні компенсаційні виплати, призначені відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2004 р. № 558 „Про затвердження Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги” (Офіційний вісник України, 2004 р., № 17, ст. 1188), проводяться до дати призначення таким фізичним особам іншої виплати на догляд, установленої законодавством, або до 31 грудня 2022 року.
4. Визнати такою, що втратила чинність, постанову Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2004 р. № 558 „Про затвердження Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги” (Офіційний вісник України, 2004 р., № 17, ст. 1188).
5. Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування і застосовується з 1 січня 2020 р., крім підпункту 2 пункту 6 Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого зазначеною постановою, який набирає чинності з 1 січня 2021 року.
Прем’єр-міністр України О. Гончарук
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 2020 р. №
Порядок
призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі
1. Щомісячна компенсація за догляд (далі – компенсація) призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі – фізична особа) особам із числа членів своєї сім’ї, які спільно з нею проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки (далі – соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є:
особами з інвалідністю І групи;
дітьми з інвалідністю;
громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями;
невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися;
дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежні), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги відповідно до Переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів дітей, яким не встановлено інвалідність, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
2. Компенсація призначається і виплачується структурним підрозділом з питань соціального захисту населення районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації, виконавчого органу міської ради міста обласного значення, а також виконавчого органу сільської, селищної, міської ради об’єднаної територіальної громади (далі – структурний підрозділ) за місцем проживання / перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
У разі відсутності в об’єднаній територіальній громаді (далі – ОТГ) структурного підрозділу призначення і виплата компенсації може проводитись структурним підрозділом згідно з договором про співробітництво територіальних громад за умови делегування одному із суб’єктів співробітництва іншим суб’єктом співробітництва функцій щодо призначення та виплати компенсації з передачею йому відповідних ресурсів.
3. Розмір компенсації обчислюється як різниця між прожитковим мінімумом на одну особу в розрахунку на місяць, установленим законом на 1 січня календарного року, в якому надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та середньомісячним сукупним доходом фізичної особи за попередні шість місяців, що передують місяцю подання заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
Фізична особа отримує тільки одну компенсацію незалежно від кількості осіб, за якими вона доглядає.
Середньомісячний сукупний дохід фізичної особи обчислюється шляхом ділення середньомісячного сукупного доходу її сім’ї на кількість членів сім’ї, які включаються до її складу. Методика обчислення середньомісячного сукупного доходу сім’ї затверджується Мінсоцполітики.
4. До складу сім’ї фізичної особи, яка звертається за призначенням компенсації, входять: чоловік; дружина; рідні, усиновлені діти цих осіб, у тому числі діти до досягнення ними 23 років, які навчаються у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти з денною формою навчання і не мають власних сімей, незалежно від місця проживання або реєстрації; неодружені повнолітні діти, які визнані особами з інвалідністю з дитинства I чи II групи або особами з інвалідністю I групи і проживають разом із батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їхньому утриманні у зв’язку з відсутністю власних доходів; жінка та чоловік, які не перебувають у шлюбі, але проживають однією сім’єю і мають спільних дітей.
До складу сім’ї не включаються особи, яким надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та особи, які перебувають на повному державному утриманні.
5. Для отримання компенсації фізичною особою подається до структурного підрозділу заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та документи / відомості у паперовій або електронній формі, зазначені у пункті 6 цього Порядку.
У разі відсутності в ОТГ структурного підрозділу заява приймається уповноваженою посадовою особою виконавчого комітету ради ОТГ.
Також заява може прийматися центром надання адміністративних послуг за місцем проживання особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
Якщо заява з пакетом відповідних документів приймається уповноваженою посадовою особою виконавчого комітету ради ОТГ чи центром надання адміністративних послуг, ці документи протягом одного робочого дня з дати їх отримання передаються до структурного підрозділу для підготовки відповідних запитів (у разі потреби) та прийняття рішення.
6. Призначення і виплата компенсації проводиться структурним підрозділом із дня подання фізичною особою таких документів:
1) у паперовій формі:
заява про надання компенсації;
заява про перерахування коштів із зазначенням рахунка в установі банку;
копія паспорта громадянина України або іншого документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України. Для іноземців та осіб без громадянства – посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, або паспортний документ іноземця та посвідка на тимчасове проживання / посвідка на постійне проживання (подається фізичною особою та особою, якій надаються соціальні послуги на непрофесійній основі);
копія документа, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, у якому зазначається реєстраційний номер облікової картки платника податків (не подається фізичними особами, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають про це відмітку в паспорті) (подається фізичною особою та особою, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі);
копія свідоцтва про народження дитини (при наданні соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі дитині);
декларація про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім’ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики. У декларації також зазначається інформація про склад сім’ї заявника;
довідка про наявність і розміри земельних ділянок, виділених для ведення особистого підсобного господарства, городництва, сінокосіння, випасання худоби, земельної частки, виділеної унаслідок розпаювання землі;
копія довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією;
висновок лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді громадян похилого віку внаслідок конгвітивних порушень за формою, затвердженою МОЗ;
висновок лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді невиліковно хворих осіб, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, за формою, затвердженою МОЗ;
копія медичного висновку про дитину з інвалідністю до 18 років за формою, затвердженою МОЗ;
довідка про захворювання дитини на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гостре або хронічне захворювання нирок IV ступеня, про те, що дитина отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу у порядку та за формою, встановленими МОЗ;
копія рішення суду про обмеження цивільної дієздатності або визнання недієздатною особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена);
копія рішення суду або органу опіки та піклування про призначення опікуна або піклувальника, особі якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для опікунів або піклувальників);
2) в електронній формі:
заява про надання компенсації;
декларація про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім’ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики. У декларації також зазначається інформація про склад сім’ї заявника та відомості про членів його сім’ї;
відомості про свідоцтво про народження дитини (серія, номер, дата видачі, прізвище, ім’я, по батькові дитини, прізвище, ім’я, по батькові батьків);
скановані копії документів, зазначених в абзацах восьмому – дев’ятому пункту 6 Порядку.
На заяву та відомості, що подаються в електронній формі, накладається кваліфікований електронний цифровий підпис фізичної особи, яка отримує компенсацію.
Структурний підрозділ перевіряє подані / надіслані фізичною особою документи / відомості, зазначає кількість прийнятих документів, порядковий номер заяви, дату її реєстрації, кількість неподаних документів, які необхідно подати, і дату, до якої ці документи мають бути подані.
Повідомлення про прийняття заяви із пакетом документів видається особисто фізичній особі під час подання заяви або надсилається їй протягом одного робочого дня із дати подання заяви.
Якщо заява із пакетом документів надсилається поштою, днем подання заяви вважається дата відправлення, зазначена на поштовому штемпелі.
Якщо до заяви не додано всі необхідні документи, структурний підрозділ протягом трьох днів з дати отримання заяви направляє на поштову або на електронну адресу заявника повідомлення про те, які документи потрібно подати. Якщо їх буде подано не пізніше ніж через один місяць з дня отримання повідомлення, днем подання заяви вважатиметься день її прийняття структурним підрозділом або відправлення поштою.
7. При визначенні середньомісячного сукупного доходу сім’ї структурні підрозділи, що призначають компенсацію, користуються всіма офіційними джерелами, які містять інформацію про доходи громадян, у тому числі інформацією Державного реєстру фізичних осіб – платників податків.
Для нарахування компенсації можуть використовуватися відомості про доходи (списки, довідки, дані на технічних носіях інформації, інші дані, отримані від органів соціального захисту населення, органів Пенсійного фонду України, центрів зайнятості, інших підприємств, установ, організацій).
Структурні підрозділи мають право робити запити та у строк до п’яти календарних днів із дати надходження відповідного запиту безоплатно отримувати від ДФС, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для перевірки достовірності даних, отриманих від фізичних осіб, які звертаються за призначенням компенсації.
Для підтвердження даних про доходи (відсутність доходів) використовуються відомості ДФС із Державного реєстру фізичних осіб – платників податків у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном.
Для підтвердження даних про отримання (неотримання) пенсії використовується інформація з Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
8. Якщо фізична особа надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі за місцем проживання / перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, структурні підрозділи перевіряють (із використанням інформаційних систем) відомості щодо неотримання фізичною особою компенсації за зареєстрованим місцем проживання.
9. Компенсація призначається на дванадцять місяців і виплачується щомісяця.
Якщо у довідці до акта огляду медико-соціальною експертною комісією, медичному висновку про дитину з інвалідністю до 18 років, висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді зазначено строк, компенсація призначається на такий, але не більше ніж на 12 місяців.
Виплата компенсації призупиняється у разі пропущення особою з інвалідністю І групи чергового переогляду органами медико-соціальної експертизи або дитиною з інвалідністю – огляду лікарсько-консультаційними комісіями. У разі повторного визнання особи особою з інвалідністю І групи або дитиною з інвалідністю виплата компенсації поновлюється з дня її призупинення, але не більше як за один місяць.
Для продовження виплати компенсації на наступний строк подаються документи, зазначені в пункті 6 цього Порядку, крім довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією, висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді у разі, коли їх видано безстроково або якщо строк не зазначено.
За місяць до закінчення строку виплати компенсації структурний підрозділ зобов’язаний у письмовій формі попередити фізичну особу про причину припинення виплати.
10. Виплата компенсації припиняється у разі:
зміни складу сім’ї у зв’язку зі зміною місця проживання особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, чи фізичної особи, яка отримує компенсацію;
смерті особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі;
смерті фізичної особи, яка отримувала компенсацію;
перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, на повному державному утриманні або отримання соціальних послуг стаціонарного догляду, паліативного догляду в умовах стаціонару за плату;
перебування фізичної особи за межами України понад 10 календарних днів;
перебування фізичної особи на стаціонарному лікуванні впродовж повного календарного місяця.
Порядок надання відомостей стосовно фізичних осіб, які в період отримання компенсації перетинали державний кордон України або перебували за межами України, затверджується Кабінетом Міністрів України.
Якщо фізична особа перебуває поза межами України менше ніж 10 календарних днів, на стаціонарному або санаторно-курортному лікуванні менше ніж упродовж одного календарного місяця, виплата компенсації тимчасово припиняється та відновлюється на підставі заяви фізичної особи про продовження надання соціальних послуг з догляду без подання пакета документів, зазначених у пункті 6 цього Порядку.
У разі виникнення обставин, внаслідок яких припиняється догляд, фізичні особи, які отримують компенсацію, зобов’язані в десятиденний строк повідомити про це структурні підрозділи, що проводять її виплату. Виплата компенсації припиняється з місяця, що настає за тим, у якому сталися зміни.
11. У разі затвердження нового розміру прожиткового мінімуму компенсація перераховується без звернення фізичної особи. Структурні підрозділи проводять перерахунок раніше призначеної компенсації з місяця встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.
12. Компенсація призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця з дня звернення подано всі необхідні документи.
Рішення про призначення компенсації або про відмову в її наданні приймається структурним підрозділом протягом 10 днів з дати подання документів, зазначених у пункті 6 цього Порядку, і наступного дня після його прийняття надсилається фізичній особі.
Для підтвердження факту спільного проживання з особою, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та догляду за нею складається акт про проведення обстеження сім’ї фахівцями структурного підрозділу (у разі потреби).
Якщо фізична особа надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі за місцем проживання особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, але має інше зареєстроване місце проживання, обстеження сім’ї для встановлення факту догляду є обов’язковим.
13. Компенсація виплачується за рахунок коштів місцевих бюджетів.
14. Суми компенсації, не отримані своєчасно фізичною особою, виплачуються за минулий період, але не більше як за 12 місяців, що передують місяцю звернення за їх отриманням.
Суми компенсації, не отримані фізичною особою з вини структурного підрозділу, який їх призначає та виплачує, виплачуються за минулий період без обмеження будь-яким строком. При цьому виплата за минулий період проводиться виходячи з прожиткового мінімуму, затвердженого на момент виплати.
Сума компенсації, що нарахована фізичній особі та залишилася недоотриманою у зв’язку з її смертю, виплачується за весь період по день смерті включно членам її сім’ї (чоловік, дружина, діти), а в разі їх відсутності – входить до складу спадщини.
15. Рішення структурного підрозділу про відмову у призначенні компенсації може бути оскаржено в органі виконавчої влади вищого рівня або в суді.
16. На кожну фізичну особу, яка отримує компенсацію, відповідним структурним підрозділом формується особова справа, в якій зберігаються матеріали, необхідні для призначення компенсації.
В особовому рахунку, що заповнюється на підставі документів особової справи, фіксуються відомості про виплату компенсації.
17. Якщо отримувачем компенсації приховано або подано недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на призначення компенсації та визначення її розміру і внаслідок чого було надміру виплачено кошти, структурний підрозділ:
визначає обсяг надміру виплачених коштів і встановлює строки їх повернення;
повідомляє фізичну особу про обсяг надміру виплачених коштів і строки їх повернення;
у разі врахування надміру виплачених коштів під час виплати компенсації у наступних періодах на підставі своїх рішень проводить щомісячні відрахування у розмірі не більше як 20 відсотків суми, яка підлягає виплаті.
Якщо фізична особа не повернула добровільно надміру виплачені їй суми, вони стягуються в судовому порядку на підставі заяви структурного підрозділу, що призначив компенсацію.
18. Структурні підрозділи, що призначають та виплачують компенсацію, здійснюють контроль надання фізичними особами соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі.
Додаткові матеріали
Обговорення
Кількість користувачів, що приймають участь в обговорюванні проекту: | 1 |
Додано пропозицій: | 1 |
Підтримка проекту: | Так:0 Ні:1 |
Всі Обговорення проектів нормативно-правових актів