Перед використанням новоствореного облікового запису, ще необхідно підтвердити поштову адресу. На протязі кількох хвилин на вашу поштову скриньку повинно прийти повідомлення, яке містить посилання для активації облікового запису.

Як повідомити про корупційне правопорушенняКоманда уповноваженого підрозділу
Безбар’єрністьВивчення міжнародного досвіду
Децентралізація владиОрганізації надання соціальних послугОрганізації надання послуг сприяння зайнятості населенняКращі практикиОрганізація надання адміністративних послуг соціального характеру в умовах децентралізації
Контактні даніСоцпослугиСімейні форми вихованняПатронат над дитиноюМетодичні матеріали
УсиновленняПошук дитиниДопомогаПроектиПро насКонтакти
ДитинаПрава дітейСоцпослугиОздоровлення та відпочинок дітейПрофілактика соціального сирітстваУсиновлення
РішенняПротоколи засіданьПлани робітЗвіти
Публічна інформаціяЩо таке публічна інформація, порядок її отримання та оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформаціїГрафік прийому, контактиФорми для подання запиту на отримання інформаціїІнформація про систему обліку публічної інформації
Електронний кабінет особи з інвалідністюЯкщо людина НЕ ОБЛІКОВАНА у ЦБІЯкщо людина ВЖЕ ОБЛІКОВАНА у ЦБІВхід на портал ЦБІЗаповнення та подача заяви про потребу в забезпеченні допоміжними засобами реабілітації
Е-сервісиЄдиний реєстр отримувачів гуманітарної допомогиДопомога на дітей ФОПДопомога при народженні дитиниСубсидіїСистема розрахунку пенсійного забезпеченняЕлектронний кабінет особи з інвалідністюЄ-допомогаМуніципальна няняВідкриті дані України
Європейська та Євроатлантична інтеграціяУгода про асоціацію між Україною та ЄСПерелік директив ЄС та звіти Мінсоцполітики про їх виконанняПлан заходів Мінсоцполітики щодо імплементації Угоди про асоціаціюТехнічна допомога Європейської Комісії TWINNING, TAIEX TWINNINGЄвроатлантична інтеграція (НАТО)Міжнародні проектиЕкспертно-консультативна групаПроект ЄС - МОП "Зміцнення адміністрації праці з метою покращення умов праці і подолання незадекларованої праці"Презентації
Формування життєстійкостіГромади до участі в Програмі життєстійкостіПоширені запитання-відповіді
ГромадянамСоціальні послугиРеєстр надавачів соціальних послугМатеринство, сім'я, дітиЗвернення громадянПублічна інформаціяПротидія торгівлі людьмиЗапобігання домашнього насильстваГендерна політикаБезоплатна правнича допомогаСоціальні гарантіїСанаторно-курортное лікуванняДецентралізація владиІнформація для переміщених осібРеформа МіністерстваВідкриті даніПакунок малюкаОсобам з інвалідністюГуманітарна допомогаДовідник безбар'єрностіБезбар’єрністьДії населення в умовах надзвичайних ситуацій воєнного характеруєОздоровленняЯк отримати виплатиФормування життєстійкості
Гуманітарна допомогаНаціональний банк відкрив рахунок для гуманітарної допомоги українцям, постраждалим від російської агресіїNBU Opens Fundraising Account for Humanitarian Assistance to Ukrainians Affected by Russia’s AggressionІнтерактивна мапа благодійної допомоги
Інформація для переміщених осібНормативна базаВиплати на проживання для ВПОПитання- відповідіВізуальні матеріалиАлгоритм продовження виплат на проживання для ВПО з 1 березня 2024пункт 2До пункту 3Алгоритм продовження виплат на проживання для ВПО з 1 березня 2024 р. за Заявоюпункт 2.2пункт 2.7пункт 2.4Куди подати заяву про отримання допомоги для ВПО
Особам з інвалідністюРеабілітаціяРеалізація норм Конвенції про права осіб з інвалідністюДержавна підтримка діяльності громадських об’єднань осіб з інвалідністю та їх підприємствЗабезпечення допоміжними засобами реабілітації (технічними та іншими засобами реабілітаціями)Опіка та піклування над повнолітніми особамиПрацевлаштуванняДеякі питання соціального захисту осіб з інвалідністюКаталог 2019Програма придбання спеціально обладнаних автомобілівРеабілітація дітей з інвалідністюЕлектронний кабінет особи з інвалідністюЩодо придбання залізничних квитків
КомандаЖолнович Оксана ІванівнаМарчак Дарія МиколаївнаТокарєва Уляна ДмитрівнаТанасишин Назар ДмитровичКошеленко Костянтин БорисовичНенюченко Наталія ВікторівнаПостоловська Ірина Олександрівна
Нормативно-правова базаЗвітність та статистикаІнформація для здобувачів та ліцензіатівПерелік суб'єктів, які мають ліцензію з посередництва у працевлаштуванні за кордоном
Реєстр дитячих закладів оздоровлення та відпочинкуДержавна атестація дитячих закладів оздоровлення та відпочинкуМережа діючих закладів оздоровлення та відпочинку
Материнство, сім'я, дітиМатеринствоСім`яДитинаСлужби у справах дітей в ОТГСоціально-психологічна реабілітація дітейЗахист смі"ї та дітейРаннє втручання
Міжнародна діяльністьЄвропейська та Євроатлантична інтеграціяМіжнародне співробітництвоБезвізовий режим Україна-ЄС
Міжнародне співробітництвоДовідки про застосування законодавстваМіжнародні проектиСпівробітництво з ООНСпівробітництво з МОПСпівробітництво з Радою ЄвропиКомітет з економічних, політичних, соціальних та культурних прав ООН
єОздоровленняПро послугу та право на послугуПро кошти та банківську карткуПро заклади, що надають послугуПроблемні питання
Нормативна базаНормативні актиПроекти нормативних актівРегуляторна політика
ОрганізаціямВолонтерствоСоціальне страхуванняПублічні закупівлі
Оздоровлення та відпочинок дітейМережа дитячих закладів оздоровлення та відпочинкуОздоровлення та відпочинок в ДП "УДЦ "Молода гвардія" та ДПУ "МДЦ"Артек"
Особам з інвалідністюПенсійне забезпечення внутрішньо переміщених осібВиди пенсійПенсії військовослужбовцямПенсії громадянам, що за кордономПерерахунки пенсійСпростовуємо міфи про пенсійну системуПенсійне забезпечення осіб, які перемістилися у зв"язку із воєнними діямиДержавна соціальна допомогаКорисні посилання
Прес-центрНовиниМедіа про насВідеогалереяКонтакти для медіаЛюдина для людини
Про міністерствоКомандаПоложення про Міністерство соціальної політикиСтруктура апарату МіністерстваЕнергоефективністьКонтактиВідомстваВакансіїОчищення владиГромадська радаКонсультації з громадськістюМіжнародна діяльністьПрофспілка
Реформа МіністерстваРезультати конкурсу на посади фахівців з питань реформПерелік тестових питань
Про міністерствоПрес-центрНормативна базаОрганізаціямГромадянамЕ-сервісиЕ-даніПочуй менеПрацюй ВІЛЬНО!
Соціальні гарантіїПільгиПрацівникамГромадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиДітям війниВетеранам праціСоціальні стандартиЦентри захистуУчасникам революції гідності
Соціально-психологічна реабілітація дітейМетодичні ресурсиМережа закладів соціального захисту дітейСоціальні партнери
Установчі документиРегламентКерівництвоСтруктура
Установчі документиПоложення про Громадську раду
Відкриті даніПублічні закупівлі
Звернення громадянЗаконодавство щодо звернень громадянІнформація щодо звернень та прийому громадян
ДержбюджетЗакупівлі
ГоловнаЗахист сім'ї та дітейЛист Мінсоцполітики від 10.06.2015 № 8596/0/14-15/19 "Про опіку та піклування над повнолітніми особами"

Лист Мінсоцполітики від 10.06.2015 № 8596/0/14-15/19 "Про опіку та піклування над повнолітніми особами"

10 Червня 2016, 19:30

М І Н І С Т Е Р С Т В О

СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ

(Мінсоцполітики)

 

Обласні та Київська міська

державні адміністрації

 

      

Про опіку та піклування над повнолітніми особами

 

 

Відповідно до Положення про Міністерство соціальної політики України,затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 389 (зі змінами),Мінсоцполітикиздійснюєнормативно-правове регулювання, методичне забезпечення та координаціюдіяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевогосамоврядування щодо опіки та піклування над повнолітніми недієздатними особамита особами, дієздатність яких обмежена (далі – опіка та піклування надповнолітніми особами),
їх соціального захисту.

Як свідчить практика, на сьогодні є низка проблем щодо реалізації норм іположень національного законодавства з питань опіки та піклування надповнолітніми особами, у тому числі щодо встановлення над такими особами опікита піклування, призначення їм опікунів і піклувальників, забезпечення особистихнемайнових і майнових прав та інтересів повнолітніх осіб, які потребують опікита піклування.

З огляду на викладене та зважаючи на прогалини, неузгодженості йсуперечності в національному законодавстві з питань опіки та піклування надповнолітніми особами і нагальну потребу в попередженні та усуненні обумовленихвищезазначеними проблемами негативних наслідків та відновленні порушених прав ісвобод суб’єктів правовідносин у сфері опіки та піклування над повнолітнімиособами, інформуємо.

На сьогодні питання опіки та піклування над повнолітніми особами регулюютьсяЦивільним кодексом України (далі –ЦКУ), Цивільнимпроцесуальним кодексом України (далі –ЦПКУ),Правилами опіки та піклування, затвердженими наказом Державного комітетуУкраїни у справах сім’ї та молоді, Міністерства освіти України, Міністерстваохорони здоров’я України, Міністерства праці та соціальної політики України від26.05.1999 №  34/166/131/88 (зареєстровано в Міністерстві юстиціїУкраїни 17.06.1999
за № 387/3680) (далі – Правила) (лише в частині положень, що не суперечатьЦКУ), а також іншими нормативно-правовими актами звідповідних питань.

 

 

Щодо повноважень органів опікита піклування у сфері опіки та піклування над повнолітніми особами

Виходячи зі змісту статті 55ЦКУ, завдання опікита піклування над повнолітніми особами полягає у забезпеченні особистихнемайнових і майнових прав та інтересів таких осіб.

Відповідно до статті 56ЦКУ, органами опіки тапіклування є районні, районні в містах Києві та Севастополі державніадміністрації, виконавчі органи міських, районних у містах, сільських, селищнихрад.

Згідно з підпунктом 1.4 пункту 1 Правил, безпосереднє ведення справ щодо опікита піклування покладається в межах їх компетенції на відповідні відділи йуправління місцевої державної адміністрації районів, районів міст Києва іСевастополя, виконавчих комітетів міських чи районних у містах рад. У  селищахі селах справами опіки і піклування безпосередньо відають виконавчі комітетиселищних і сільських рад.

Стосовно структурної одиниці, відповідальної за питання опіки та піклуваннянад повнолітніми особами, має визначатися керівник конкретного органу опіки тапіклування.

Довідково: на офіційному сайтіМінсоцполітикив рубриці «Опіка та піклуваннянад повнолітніми особами» підрозділу «Соціальнийзахист інвалідів» розділу «Діяльність» розміщено інформаційну довідку щодозавдань органів опіки та піклування.

 

Щодо визнання повнолітніх осібнедієздатними та обмеження їх цивільної дієздатності

Обмеження цивільної дієздатності фізичної особи чи визнання фізичноїособи недієздатною здійснюється в судовому порядку.

Справи про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи та провизнання фізичної особи недієздатною розглядаються в порядку окремогопровадження відповідно до статей 234–241ЦПКУ.

За частиноюпершою статті 39ЦКУфізична особа може бути визнанасудом недієздатною, якщо вона внаслідок хронічного, стійкого психічного розладуне здатна усвідомлювати значення своїх дій та (або) керувати ними.

Статтею36ЦКУпередбачено, що суд може обмежити цивільнудієздатність фізичної особи, якщо вона:

1)  страждаєна психічний розлад, який істотно впливає на її здатність усвідомлюватизначення своїх дій та (або) керувати ними;

2)  зловживаєспиртними напоями, наркотичними засобами, токсичними речовинами, азартнимиіграми тощо і тим ставить себе чи свою сім’ю, а також інших осіб, яких вона зазаконом зобов’язана утримувати,
у скрутне матеріальне становище.

При цьомустаттями 37 та 41ЦКУпередбачено правові наслідки:

обмеження цивільної дієздатностіфізичної особи:а) над фізичною особою, цивільна дієздатність якої обмежена,встановлюється піклування; б)  фізична особа,цивільна дієздатність якої обмежена, може самостійно вчиняти лише дрібніпобутові правочини;правочини щодо розпорядження майном таінші правочини, що виходять за межі дрібних побутових, вчиняються особою,цивільна дієздатність якої обмежена, за згодою піклувальника;в)одержання заробітку, пенсії, стипендії, інших доходів особи,цивільна дієздатність якої обмежена, та розпоряджання ними здійснюютьсяпіклувальником; піклувальник може письмово дозволити фізичній особі, цивільнадієздатність якої обмежена, самостійно одержувати заробіток, пенсію, стипендію,інші доходи та розпоряджатися ними; г)особа, цивільнадієздатність якої обмежена, самостійно несе відповідальність за порушення неюдоговору, укладеного за згодою піклувальника, та за шкоду, що завдана нею іншійособі;

визнання фізичної особинедієздатною:а)над недієздатною фізичною особою встановлюється опіка; б)недієздатна фізична особа не має права вчиняти будь-якогоправочину; в)правочини від імені недієздатної фізичної особита в її інтересах вчиняє її опікун;г) відповідальність зашкоду, завдану недієздатною фізичною особою, несе її опікун.

 

Щодо встановлення і припиненняопіки та піклування над повнолітніми особами

Питаннявстановлення опіки та піклування над повнолітніми особами регулюється статтями58–60ЦКУта статтями 234–241ЦПКУ.

Зокрема,відповідно до статті 58ЦКУ, опіка встановлюється надфізичними особами, які визнані недієздатними.

Згідно зістаттею 59ЦКУ, піклування встановлюється надфізичними особами, цивільна дієздатність яких обмежена.

Виходячизі змісту статті 60ЦКУта статті 241ЦПКУ, опіка та піклування над повнолітніми недієздатнимиособами та особами, цивільнадієздатність яких обмежена, установлюються судом зухваленням рішення суду про визнання фізичної особинедієздатною чи обмеження цивільної дієздатності фізичної особи.

Застаттями 38 та 42ЦКУопіка та піклування,встановлені над повнолітньою особою, припиняються в разі поновлення цивільноїдієздатності в порядку, встановленомуЦПКУ.

Крімтого, опіка, установлена над повнолітньою недієздатною особою, припиняється вразі обмеження її цивільної дієздатності, а піклування, установлене надповнолітньою особою, цивільна дієздатність якої обмежена, – в разі визнання її недієздатною.

Водночас,відповідно до підпунктів 5.4 та 5.5 Правил, опіка та піклування припиняються внаслідоксмерті особи, яка перебувала під опікою та піклуванням. У такому випадку опіката піклування припиняються автоматично без прийняття окремого судового рішення.

Щодо призначення тазвільнення від повноважень опікунів та піклувальників, їх прав, обов’язків тавідповідальності

Враховуючи норми статті 60ЦКУта статті 241ЦПКУ, призначення опікуна та піклувальниказдійснюється в судовому порядку за поданням органу опіки та піклування.

Одночасностаттею 122ЦПКУвстановлено, щосуддявідкриває провадження в цивільній справі не інакше як на підставі заяви,поданої і оформленої в порядку, встановленому цим Кодексом.

При цьомузаконодавством не встановлено обов’язок органів опіки та піклування звертатисядо суду із заявою про призначення опікуна чи піклувальника повнолітній недієздатнійособі або особі, цивільна дієздатність якої обмежена, а також обмежень щодоправа фізичної особи звертатися до суду за призначенням її опікуном чипіклувальником.

Питанняпро призначення особи опікуном або піклувальником може бути вирішено зарезультатами судового розгляду в порядку окремого провадження справи про:

1)  визнанняфізичної особи недієздатною та призначення опікуна чи обмеження цивільноїдієздатності фізичної особи та призначення піклувальника;

2)  призначенняопікуна чи піклувальника.

Відповіднодо статті 63ЦКУ,опікуномабо піклувальником може бути лише фізична особа з повною цивільноюдієздатністю.Фізична особа може бути призначена опікуном абопіклувальником лише за її письмовою заявою.Опікун абопіклувальник призначаються переважно з осіб, які перебувають у сімейних,родинних відносинах з підопічним, з урахуванням особистих стосунків між ними,можливості особи виконувати обов’язки опікуна чи піклувальника.Фізичній особі може бути призначено одного або кількох опікунівчи піклувальників.

Стаття 64ЦКУвстановлює обмеження щодо призначення особиопікуном або піклувальником. Зокрема, опікуном або піклувальником повнолітньоїнедієздатної особи або особи, цивільна дієздатність якої обмежена, не може бутифізична особа: яка позбавлена батьківських прав, якщо ці праване були поновлені; поведінка та інтереси якої суперечать інтересам фізичноїособи, яка потребує опіки або піклування.

Водночас акцентуємо увагу, що стаття 66ЦКУпередбачає, що спеціальний заклад здійснює опіку або піклування над фізичноюособою, яка перебуває у цьому закладі та якій не призначено опікуна чи піклувальника.

Законодавствомне передбачено прийняття рішень суду щодо призначення спеціальних закладів, їхадміністрацій чи посадових осіб опікунами й піклувальника повнолітніхнедієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена, чи покладенняна спеціальні заклади або конкретних працівників цих закладів (із чи беззазначення їх посад) завдань щодо здійснення опіки та піклування над такимиособами.

Такожзауважуємо, що на законодавчому рівні не закріплено обмежень щодо призначенняфізичної особи опікуном або піклувальником у зв’язку з тим, що вона єпрацівником тієї чи іншої установи, підприємства чи організації, у тому числізакладу охорони здоров’я, закладу соціального захисту населення тощо.

Права,обов’язки та відповідальність опікунів і піклувальників, заборони та обмеженнящодо вчинення ними правочинів визначено
статтями 67–73ЦКУ, а також іншиминормативно-правовими актами, якими регулюються відносини у сфері опіки тапіклування над повнолітніми особами.

Довідково: на офіційному сайтіМінсоцполітикив рубриці «Опіка та піклуваннянад повнолітніми особами» підрозділу «Соціальнийзахист інвалідів» розділу «Діяльність» розміщено інформаційні довідки щодо прав,обов’язків та відповідальності опікуна та піклувальника.

Статтею79ЦКУта підпунктом 4.13 Правил передбаченоможливість оскарження дій опікунів та піклувальників до органу опіки тапіклування або до суду.

Стаття 75ЦКУвизначає підстави та порядок звільнення опікунівта піклувальників.

Виходячизі змісту цієї статті, особа звільняється від повноважень опікуна абопіклувальника за її заявою судом, якщо він призначив опікуна чи піклувальника,або органом опіки та піклування.Ця заяварозглядається протягом одного місяця.Особа виконуєповноваження опікуна або піклувальника до винесення рішення про звільнення їївід повноважень опікуна або піклувальника чи до закінчення місячного строку віддня подання заяви, якщо вона не була розглянута протягом цього строку.

Водночас суд,якщо він призначив піклувальника, чи орган опіки та піклування може звільнитипіклувальника повнолітньої особи, цивільна дієздатність якої обмежена, від йогоповноважень за заявою підопічного.

За заявоюоргану опіки та піклування суд може звільнити особу від повноважень опікуна абопіклувальника в разі невиконання нею своїх обов’язків, порушення правпідопічного, а також у разі поміщення підопічного до закладу охорони здоров’яабо закладу соціального захисту.

 

Щодо контролю задіяльністю опікунів та піклувальників

Органи опіки та піклування уповноважені на здійснення контролю задіяльність опікунів та піклувальників, спрямованого на здійснення перевіркивідповідності діяльності опікунів і піклувальників національному законодавствута переконання у відсутності ризиків для їх підопічних.

Згідно з підпунктом 4.14 пункту 4 Правил, контроль за діяльністюопікунів і піклувальників здійснюється органами опіки та піклування іззалученням громадськості шляхом планових відвідувань осіб, які перебувають підопікою (піклуванням). Періодичність відвідувань установлюється окремимграфіком, але не рідше ніж раз на рік, крім першої перевірки, яка проводитьсячерез три місяці після встановлення опіки і піклування. При потребі розглядрезультатів перевірок виноситься на засідання опікунської ради для вжиттявідповідних заходів.

Формою здійснення контролю за діяльністю опікунів тапіклувальників є також збір, аналіз і перевірка звітів опікунів тапіклувальників. Питання звітування про здійснення опіки та піклуванняврегульовано підпунктом 4.11 пункту 4 Правил.

Також, органами опіки та піклування, виходячи зі змісту їх повноважень,у визначений ними спосіб має здійснюватися контроль і за здійсненням опіки тапіклування над повнолітніми особами спеціальними закладами.

 

Водночас інформуємо, що листи міністерств не єнормативно-правовими актами, за своєю природою вони носять рекомендаційнийхарактер.

Також повідомляємо, що відповідно до підпункту 32¹пункту 3Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого УказомПрезидента України від 06.04.2011 № 389, і на виконання підпункту 1 пункту 1розділу ХI «Повага до дому та сім’ї (стаття 23Конвенції про права інвалідів)»Додатку 2 до Державної цільової програми Національний план дій з реалізаціїКонвенції про праваінвалідів”на період до 2020року, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2012 № 706,пункту 8 Плану заходів на 2013–2016 роки щодо реалізації Стратегії реформуваннясистеми надання соціальних послуг, затвердженого розпорядженням Кабінету МіністрівУкраїни від 13.03.2013 № 208-р, розроблено проект Закону України «Основизаконодавства України про опіку та піклування над повнолітніми недієздатнимиособами та особами, цивільна дієздатність яких обмежена, їх соціальний захист».

У зв’язку з цим, наведеною вище інформацією рекомендуємокористуватися до прийняття вищезазначеного Закону України.

 

З урахуванням викладеного та з метою забезпечення належноїреалізації прав і свобод, задоволення інтересів повнолітніх недієздатних осібта осіб, цивільна дієздатність яких обмежена, просимо обласні та Київськуміську державні адміністрації довести це роз’яснення до відома органів опіки тапіклування на території відання місцевої адміністрації.

 

Контактні особи: Куца Алла Миколаївна,kutsa@mlsp.gov.ua,
Мороз Оксана Миколаївна,oksana-moroz@ukr.net, тел.: 289-86-95.

 

 

Заступник Міністра                                                               В.Мущинін

 

 

Куца А. М., тел.: 289-86-95



Всі Захист сім'ї та дітей