Перед використанням новоствореного облікового запису, ще необхідно підтвердити поштову адресу. На протязі кількох хвилин на вашу поштову скриньку повинно прийти повідомлення, яке містить посилання для активації облікового запису.

Як повідомити про корупційне правопорушенняКоманда уповноваженого підрозділу
Безбар’єрністьВивчення міжнародного досвіду
Децентралізація владиОрганізації надання соціальних послугОрганізації надання послуг сприяння зайнятості населенняКращі практикиОрганізація надання адміністративних послуг соціального характеру в умовах децентралізації
Контактні даніСоцпослугиСімейні форми вихованняПатронат над дитиноюМетодичні матеріали
УсиновленняПошук дитиниДопомогаПроектиПро насКонтакти
ДитинаПрава дітейСоцпослугиОздоровлення та відпочинок дітейПрофілактика соціального сирітстваУсиновлення
РішенняПротоколи засіданьПлани робітЗвіти
Публічна інформаціяЩо таке публічна інформація, порядок її отримання та оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформаціїГрафік прийому, контактиФорми для подання запиту на отримання інформаціїІнформація про систему обліку публічної інформації
Електронний кабінет особи з інвалідністюЯкщо людина НЕ ОБЛІКОВАНА у ЦБІЯкщо людина ВЖЕ ОБЛІКОВАНА у ЦБІВхід на портал ЦБІЗаповнення та подача заяви про потребу в забезпеченні допоміжними засобами реабілітації
Е-сервісиЄдиний реєстр отримувачів гуманітарної допомогиДопомога на дітей ФОПДопомога при народженні дитиниСубсидіїСистема розрахунку пенсійного забезпеченняЕлектронний кабінет особи з інвалідністюЄ-допомогаМуніципальна няняВідкриті дані України
Європейська та Євроатлантична інтеграціяУгода про асоціацію між Україною та ЄСПерелік директив ЄС та звіти Мінсоцполітики про їх виконанняПлан заходів Мінсоцполітики щодо імплементації Угоди про асоціаціюТехнічна допомога Європейської Комісії TWINNING, TAIEX TWINNINGЄвроатлантична інтеграція (НАТО)Міжнародні проектиЕкспертно-консультативна групаПроект ЄС - МОП "Зміцнення адміністрації праці з метою покращення умов праці і подолання незадекларованої праці"Презентації
Формування життєстійкостіГромади до участі в Програмі життєстійкостіПоширені запитання-відповіді
ГромадянамСоціальні послугиРеєстр надавачів соціальних послугМатеринство, сім'я, дітиЗвернення громадянПублічна інформаціяПротидія торгівлі людьмиЗапобігання домашнього насильстваГендерна політикаБезоплатна правнича допомогаСоціальні гарантіїСанаторно-курортное лікуванняДецентралізація владиІнформація для переміщених осібРеформа МіністерстваВідкриті даніПакунок малюкаОсобам з інвалідністюГуманітарна допомогаДовідник безбар'єрностіБезбар’єрністьДії населення в умовах надзвичайних ситуацій воєнного характеруєОздоровленняЯк отримати виплатиФормування життєстійкості
Гуманітарна допомогаНаціональний банк відкрив рахунок для гуманітарної допомоги українцям, постраждалим від російської агресіїNBU Opens Fundraising Account for Humanitarian Assistance to Ukrainians Affected by Russia’s AggressionІнтерактивна мапа благодійної допомоги
Інформація для переміщених осібНормативна базаВиплати на проживання для ВПОПитання- відповідіВізуальні матеріалиАлгоритм продовження виплат на проживання для ВПО з 1 березня 2024пункт 2До пункту 3Алгоритм продовження виплат на проживання для ВПО з 1 березня 2024 р. за Заявоюпункт 2.2пункт 2.7пункт 2.4Куди подати заяву про отримання допомоги для ВПО
Особам з інвалідністюРеабілітаціяРеалізація норм Конвенції про права осіб з інвалідністюДержавна підтримка діяльності громадських об’єднань осіб з інвалідністю та їх підприємствЗабезпечення допоміжними засобами реабілітації (технічними та іншими засобами реабілітаціями)Опіка та піклування над повнолітніми особамиПрацевлаштуванняДеякі питання соціального захисту осіб з інвалідністюКаталог 2019Програма придбання спеціально обладнаних автомобілівРеабілітація дітей з інвалідністюЕлектронний кабінет особи з інвалідністюЩодо придбання залізничних квитків
КомандаЖолнович Оксана ІванівнаМарчак Дарія МиколаївнаТокарєва Уляна ДмитрівнаТанасишин Назар ДмитровичКошеленко Костянтин БорисовичНенюченко Наталія ВікторівнаПостоловська Ірина Олександрівна
Нормативно-правова базаЗвітність та статистикаІнформація для здобувачів та ліцензіатівПерелік суб'єктів, які мають ліцензію з посередництва у працевлаштуванні за кордоном
Реєстр дитячих закладів оздоровлення та відпочинкуДержавна атестація дитячих закладів оздоровлення та відпочинкуМережа діючих закладів оздоровлення та відпочинку
Материнство, сім'я, дітиМатеринствоСім`яДитинаСлужби у справах дітей в ОТГСоціально-психологічна реабілітація дітейЗахист смі"ї та дітейРаннє втручання
Міжнародна діяльністьЄвропейська та Євроатлантична інтеграціяМіжнародне співробітництвоБезвізовий режим Україна-ЄС
Міжнародне співробітництвоДовідки про застосування законодавстваМіжнародні проектиСпівробітництво з ООНСпівробітництво з МОПСпівробітництво з Радою ЄвропиКомітет з економічних, політичних, соціальних та культурних прав ООН
єОздоровленняПро послугу та право на послугуПро кошти та банківську карткуПро заклади, що надають послугуПроблемні питання
Нормативна базаНормативні актиПроекти нормативних актівРегуляторна політика
ОрганізаціямВолонтерствоСоціальне страхуванняПублічні закупівлі
Оздоровлення та відпочинок дітейМережа дитячих закладів оздоровлення та відпочинкуОздоровлення та відпочинок в ДП "УДЦ "Молода гвардія" та ДПУ "МДЦ"Артек"
Особам з інвалідністюПенсійне забезпечення внутрішньо переміщених осібВиди пенсійПенсії військовослужбовцямПенсії громадянам, що за кордономПерерахунки пенсійСпростовуємо міфи про пенсійну системуПенсійне забезпечення осіб, які перемістилися у зв"язку із воєнними діямиДержавна соціальна допомогаКорисні посилання
Прес-центрНовиниМедіа про насВідеогалереяКонтакти для медіаЛюдина для людини
Про міністерствоКомандаПоложення про Міністерство соціальної політикиСтруктура апарату МіністерстваЕнергоефективністьКонтактиВідомстваВакансіїОчищення владиГромадська радаКонсультації з громадськістюМіжнародна діяльністьПрофспілка
Реформа МіністерстваРезультати конкурсу на посади фахівців з питань реформПерелік тестових питань
Про міністерствоПрес-центрНормативна базаОрганізаціямГромадянамЕ-сервісиЕ-даніПочуй менеПрацюй ВІЛЬНО!
Соціальні гарантіїПільгиПрацівникамГромадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиДітям війниВетеранам праціСоціальні стандартиЦентри захистуУчасникам революції гідності
Соціально-психологічна реабілітація дітейМетодичні ресурсиМережа закладів соціального захисту дітейСоціальні партнери
Установчі документиРегламентКерівництвоСтруктура
Установчі документиПоложення про Громадську раду
Відкриті даніПублічні закупівлі
Звернення громадянЗаконодавство щодо звернень громадянІнформація щодо звернень та прийому громадян
ДержбюджетЗакупівлі
ГоловнаПенсіїРоз’яснення з найактуальніших питань пенсійного забезпечення

Роз’яснення з найактуальніших питань пенсійного забезпечення

23 Березня 2023, 06:51

 

Питання

Відповідь

 

 

Поліпшення пенсійного забезпечення

Відповідно до Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” (далі – Закон) розмір пенсії кожного пенсіонера визначається індивідуально залежно від набутого ним страхового стажу та отриманої заробітної плати, з якої сплачувалися страхові внески.

Із 01.03.2019 діє новий механізм щорічної індексації пенсій, призначених за нормами Закону. Так, відповідно до частини другої статті 42 Закону (зі змінами) для забезпечення індексації пенсії щороку з 1 березня проводиться перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

Розмір та порядок такого збільшення визначаються у межах бюджету Пенсійного фонду за рішенням Кабінету Міністрів України.

У 2019 році при перерахунку пенсій застосовувався коефіцієнт збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, який враховується для обчислення пенсії, в розмірі 1,17, у 2020-му і 2021 році – в розмірі 1,11.

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 № 118 „Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році” з 01.03.2022 проведено перерахунок пенсій із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, який враховується для обчислення пенсії, в розмірі 1,14, підвищено до 2 300 грн мінімальну пенсійну виплату особам із повним страховим стажем (35/30 років для чоловіків / жінок) і особам з інвалідністю І групи та збільшено з 1 934 грн до 2 100 грн мінімальну пенсійну виплату непрацюючим пенсіонерам із числа одержувачів мінімальних пенсій.

У 2023 році передбачається підвищення пенсійних виплат шляхом їх індексації в порядку, на умовах і в строки, визначені Кабінетом Міністрів України.

На сьогодні Мінсоцполітики проводить фінансово-економічні розрахунку для  проведення з 1 березня 2023 року індексації пенсії із застосуванням коефіцієнта збільшення, що визначається відповідно до частини другої статті 42 Закону.

При цьому, зважаючи на зменшення надходжень до Державного бюджету України в умовах ведення війни та складної економічної ситуації в країні, рішення щодо підвищення державних соціальних гарантій приймаються з урахуванням наявних фінансових ресурсів держави і вже прийнятих рішень щодо соціального захисту населення та поточних потреб сектору безпеки і оборони.

 

Виплата та доставка пенсій на період введення воєнного стану, а також поновлення виплати пенсій на деокупованих територіях

Відповідно до статті 47 Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхуванняˮ пенсія виплачується щомісяця, у строк не пізніше ніж 25 числа місяця, за який виплачується пенсія, виключно у грошовій формі за зазначеним у заяві місцем фактичного проживання пенсіонера в межах України незалежно від його задекларованого або зареєстрованого місця проживання організаціями, що здійснюють виплату і доставку пенсій, або через установи банків у порядку, передбаченому Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 16.04.2022 № 457 „Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України” (зі змінами) установлено, що нарахування і виплата, зокрема, пенсій, належних особам, які проживають у населених пунктах, що перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), продовжується у повному обсязі з урахуванням особливостей, визначених постановами Кабінету Міністрів України  від 26.02.2022 № 162 „Про особливості виплати та доставки пенсій, грошових допомог на період введення воєнного стану” (зі змінами) (далі – Постанова № 162).

Постановою № 162 визначено, що в тому разі, коли одержувач пенсії повідомив орган Пенсійного фонду України особисто, за допомогою засобів телекомунікаційного зв’язку або через особистий електронний кабінет на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України про тимчасову зміну фактичного місця проживання, виплата пенсії за його бажанням може проводитися через АТ „Укрпошта” (у відділенні або з доставкою додому за місцем перебування) або шляхом переказу коштів одержувачу без відкриття рахунка в банку.

У разі отримання від АТ „Укрпошта” письмового повідомлення про відсутність технічної можливості здійснення виплати і доставки пенсій одержувачам в окремих населених пунктах Пенсійний фонд України перераховує суми пенсій цих одержувачів на поточні рахунки, які відкриваються в АТ „Ощадбанк”, без отримання від одержувачів заяв про виплату пенсії з відкриттям рахунка в банку.

Перераховані на окремі поточні рахунки АТ „Ощадбанк” суми пенсій виплачуватимуться одержувачам після укладення ними договору банківського рахунка з цим банком або повертатимуться банком Пенсійному фонду України для подальшої виплати у спосіб, зазначений одержувачем у заяві.

Після відновлення можливості АТ „Укрпошта” виплачувати і доставляти пенсії нараховані на поточні рахунки суми пенсій повертатимуться банком Пенсійному фонду України для подальшої виплати через поштові відділення.

Водночас зазначаємо, що в деокупованих населених пунктах територіальних громад Запорізької, Донецької, Луганської, Миколаївської, Харківської, Херсонської областей (за наявності в АТ „Укрпошта” технічної можливості здійснювати виплату і доставку пенсій) Пенсійний фонд України без звернень одержувачів забезпечує відновлення виплати пенсій, яку було припинено в період із 01.08.2022 у зв’язку з неотриманням призначеної пенсії особою протягом     6 місяців підряд.

Такі пенсії виплачуються АТ „Укрпошта” особисто одержувачу.

Фінансування виплат особам, які перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України як одержувачі пенсій, проводиться відповідно до вимог законодавства вчасно та у повному обсязі. 

 

Призначення пенсії особам, які набули право на пенсію

Відповідно до Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” (далі – Закон) призначення пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи).

Пенсія за віком автоматично (без звернення особи) територіальними органами Пенсійного фонду України  призначається за наявності в системі персоніфікованого обліку даних про страховий стаж, необхідний для призначення пенсії за віком (у тому числі за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку) при досягненні особою пенсійного віку, передбаченого частиною першою статті 26 Закону.

За зверненням особи пенсія призначається на підставі заяви, поданої з необхідними документами до будь-якого органу Пенсійного фонду, незалежно від місця проживання.

Звернення за призначенням пенсії може здійснюватися в будь-який час після виникнення права на пенсію. Якщо заява про призначення пенсії за віком буде подана протягом трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку, пенсію буде призначено з дня, наступного за днем досягнення пенсійного віку.

Відповідно до частини п’ятої статті 22 Закону для здійснення доступу застрахованих осіб до послуг у сфері загальнообов’язкового державного пенсійного страхування забезпечується функціонування веб-порталу електронних послуг Пенсійного фонду України.

Послуги, надання яких передбачає, зокрема, реалізацію застрахованою особою права на пенсійне забезпечення, надаються за умови ідентифікації такої особи з використанням кваліфікованого електронного підпису або інших надійних засобів ідентифікації у порядку, що визначено Положенням про організацію прийому та обслуговування осіб, які звертаються до органів Пенсійного фонду України.

Згідно з цим Положенням особи, які є користувачами кваліфікованого електронного підпису або електронної системи BankID, можуть подати заяву про призначення пенсії через веб-портал. У такому випадку до заяви додаються скановані копії документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів).

 

 

Відмова в призначення пенсії через відсутність необхідного страхового стажу

Законом України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” (далі – Закон) з 01.01.2018 встановлено умови виходу на пенсію залежно від тривалості страхового стажу.

Відповідно до статті 26 Закону пенсійний вік і право на призначення пенсії за віком визначається залежно від набутого особою відповідного страхового стажу та становить 60, 63 та 65 років.

Особи мають право на призначення пенсії за віком:

після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу, зокрема, з 1 січня 2023 по 31 грудня 2023 року – не менше 30 років;

після досягнення віку 63 років за наявності страхового стажу, зокрема,  з 1 січня 2023 по 31 грудня 2023 року – від 20 до 30 років;

після досягнення віку 65 років за наявності страхового стажу, зокрема,  з 1 січня 2023 по 31 грудня 2023 року – від 15 до 20 років.

Водночас інформуємо, що особам, які досягли пенсійного віку та не набули необхідного для призначення пенсії страхового стажу, органами соціального захисту населення встановлюється державна соціальна допомога особам, які не мають права на пенсію та особам з інвалідністю згідно із Законом України „Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю”.

Умовами призначення державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію та особам з інвалідністю є наявність віку 65 років та малозабезпеченість.

 

 

Підвищення розміру пенсійної виплати у зв’язку із зростанням з 01.12.2022  розміру прожиткового мінімуму, встановленого для непрацездатних осіб

Відповідно до Закону України „Про Державний бюджет України на 2022 рік” прожитковий мінімум, визначений для осіб, які втратили працездатність, з 1 грудня 2022 року зріс на 66 грн і становить 2093 грн, що стало підставою для проведення перерахунку пенсій.

В результаті перерахунку збільшено розміри мінімальної та максимальної пенсійних виплат, а також складові пенсійних виплат, які залежать від прожиткового мінімуму.

Розміри підвищення пенсій з 1 грудня 2022 року кожному пенсіонерові визначено індивідуально в залежності від того, яку складову пенсійної виплати перераховано (мінімальний розмір пенсії за віком, доплату за понаднормовий стаж, підвищення, надбавку чи мінімальну пенсійну виплату).

Крім того, з 1 грудня 2022 року для непрацюючих пенсіонерів, яким не виповнилось 70 років, встановлена мінімальна пенсійна виплата в розмірі 2 500 грн (за наявності страхового стажу 30 / 35 років (жінки / чоловіки) і більше. За наявності меншої тривалості стажу розмір мінімальної пенсійної виплати визначається пропорційно до наявного страхового стажу, виходячи з розміру 2500 гривень.

 

 

Щодо виплати щомісячної компенсаційної

виплати для 70 – 80-річних осіб

 

З метою здійснення послідовних заходів щодо підтримки найбільш вразливих категорій осіб, які досягли відповідного віку та мають тривалий страховий стаж у 2020 році Уряд за ініціативою Президента України Володимира Зеленського започаткував програму адресних вікових доплат до пенсій для підвищення захисту від бідності літніх людей, які не можуть забезпечувати себе за рахунок праці. Цією програмою поступово щороку охоплюються нові вікові категорії пенсіонерів.

Так, з 01.04.2020 особам, яким виповнилося 80 років і більше встановлено щомісячну компенсаційну виплату в сумі до 500 грн, а з 01.10.2021 особам, яким виповнилося 75 років до досягнення 80-річного віку, установлено щомісячну компенсаційну виплату в розмірі до 400 грн у межах зазначеного розміру.

При цьому розмір зазначеної компенсаційної виплати починаючи з 2022 року щороку з 1 березня підвищується із застосуванням коефіцієнта збільшення за рішенням Кабінету Міністрів України.

Водночас з 1 жовтня 2022 року встановлено щомісячну компенсаційну виплату особам, яким виповнилося від 70 до 75 років, у розмірі 300 гривень. Починаючи з 2023 року зазначена виплата щорічно з 1 березня буде індексуватися. 

 

 

Призначення пенсій особам, які втратили годувальника

Призначення пенсій особам, які втратили годувальника, може проводитися за нормами законів України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” від 09.07.2003 № 1058-IV (далі – Закон № 1058) або „Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб” від 09.04.1992 № 2262-XII (далі – Закон № 2262). При нарахуванні пенсії за тим чи іншим законом забезпечується дотримання відповідних положень щодо умов, порядку обчислення пенсії, визначення стажу, заробітку тощо.

Пенсія в разі втрати годувальника призначається та виплачується органами Пенсійного фонду України.

Згідно зі статтею 7 Закону № 2262 військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їхніх сімей, які одночасно мають право на різні державні пенсії, призначається одна пенсія за їх вибором. У разі якщо особа має право на отримання пенсії відповідно до цього Закону та Закону № 1058, призначається одна пенсія за її вибором.

Відповідно до статті  29 Закону № 2262 пенсії в разі втрати годувальника сім’ям військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом призначаються, якщо годувальник помер у період проходження служби або не пізніше 3 місяців після звільнення зі служби чи пізніше цього строку, але внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних у період проходження служби, а сім’ям пенсіонерів з числа цих військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом - якщо годувальник помер у період одержання пенсії або не пізніше 5 років після припинення її виплати. При цьому сім’ї військовослужбовців, які пропали безвісти в період бойових дій, прирівнюються до сімей загиблих на фронті.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення  (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їхніх сімей, регулюються Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України „Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осібˮ, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 № 3-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції 15.07.2007 за № 135/13402 (зі змінами).

Водночас інформуємо, що умови призначення пенсії у зв’язку з втратою годувальника відповідно до Закону № 1058 визначено статтею 36 зазначеного Закону. Пенсія у зв’язку з втратою годувальника призначається непрацездатним членам сім’ї померлого годувальника, які були на його утриманні, за наявності в годувальника на день смерті страхового стажу, який був би необхідний йому для призначення пенсії по III групі інвалідності.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 1058, регулюються Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1, зареєстрованою у Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за № 1566/11846 (зі змінами). 

 

Щодо страхових виплат внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання

 

Верховною Радою України прийнято Закон України від 21.09.2022 № 2620 „Про внесення змін до Закону України „Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування” та Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” (далі – Закон № 2620).

Закон № 2620, згідно з яким викладено у новій редакції Закон України від 23.09.1999 № 1105 „Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування” (далі – Закон № 1105), набрав чинності з 01.01.2023.

Відповідно до Закону № 1105 Пенсійний фонд України визначено уповноваженим органом управління в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування, зокрема від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили страту працездатності.

Так, Розділом VII „Прикінцеві та перехідні положення” Закону № 1105  передбачено припинити діяльність Фонду соціального страхування України (далі – ФССУ) та управлінь виконавчої дирекції ФССУ, реорганізувавши їх шляхом приєднання до Пенсійного фонду України з 01.01.2023. Пенсійний фонд України та його територіальні органи визначено правонаступниками ФССУ, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції ФССУ та їх відділень.

Отже з 1 січня 2023 року набула чинності оновлена редакція Закону № 1105, відповідно до якої страхові виплати від нещасного випадку на виробництві або внаслідок професійного захворювання здійснює не ФССУ, а Пенсійний фонд України. 

 

Щодо надання соціальних послуг

 

У зв’язку з припиненням Фонду соціального страхування України (ФССУ) та непроведенням ним страхових виплат за грудень 2022 року потерпілим на виробництві, деякі громадяни не змогли вчасно отримати належні кошти на оплату таких соціальних послуг, як спеціальний медичний догляд, побутове обслуговування, технічні та інші засоби реабілітації тощо.

Серед пріоритетів Міністерства соціальної політики – ефективне та вчасне забезпечення страхових виплат громадянам за всіма напрямками. З метою врегулювання проблеми заборгованості по соціальних послуг для потерпілих на виробництві,  Міністерством розроблено проект постанови Уряду, яка дасть можливість спрямувати фінансовий ресурс на погашення заборгованості за грудневими виплатами на:

спеціальний медичний догляд;

постійний сторонній догляд;

побутове обслуговування;

додаткове харчування;

лікування потерпілих та їх медичну реабілітацію;

санаторно-курортне лікування;

технічні та інші засоби реабілітації;

очне протезування, придбання окулярів і контактних лінз;

слухові апарати;

лікарські засоби та вироби медичного призначення;

бензин, ремонт і техобслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування.

Проект постанови вже винесено на розгляд Кабінету Міністрів і найближчим часом вона буде ухвалена на засіданні Уряду.

Одночасно  Міністерство соціальної політики підготувало проекти рішень КМУ, які забезпечать можливість отримання потерпілими на виробництві, які цього потребують,  допоміжних засобів реабілітації (ДЗР)  від Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (ФСЗІ) за кошти державного бюджету.

Наразі триває процес врегулювання передання від Пенсійного фонду до ФСЗІ копій медичних складових особових справ потерпілих від нещасного випадку. На підставі цих документів Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю зможе забезпечити належне та вчасне надання потерпілим необхідних засобів реабілітації.

Крім того, наразі готується проект постанови КМУ, яка передбачатиме можливість забезпечення потерпілих на виробництві медичними засобами (пелюшки, підгузки, слухові апарати, очні протези, катетери тощо) за кошти державного бюджету через систему охорони здоров'я.

Потерпілі від нещасного випадку, які потребують соціальних послуг (таких як постійний сторонній догляд та побутове обслуговування) зможуть отримувати їх від надавачів послуг. Відшкодовуватиме закупівлю  відповідних соцпослуг Пенсійний фонд України.

Для реалізації зазначеного механізму Мінсоцполітики наразі розробляється відповідний проект постанови Уряду. Питання забезпечення спеціальним  медичним доглядом також буде законодавчо врегульовано у найближчий час.

Щодо необхідних лікарських засобів, Міністерство соціальної політики спільно з Міністерством охорони здоров’я розробляють нормативний акт, що дозволить розширити програму реімбурсації (відшкодування) лікарських засобів з урахуванням препаратів, необхідних для потерпілих від нещасного випадку та  профзахворювань. 

 Індексація пенсій

 

 Відповідно до Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” (далі – Закон) розмір пенсії кожного пенсіонера визначається індивідуально залежно від набутого ним страхового стажу та отриманої заробітної плати, з якої сплачувалися страхові внески.

Разом з тим із 01.03.2019 діє новий механізм щорічної індексації пенсій, призначених за нормами Закону. Для її забезпечення щороку з 1 березня проводиться перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, який враховується для обчислення пенсії.

Так, відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України  від 24.02.2023 № 168 „Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році”  (далі – постанова № 168) з 01.03.2023 проведено щорічну індексацію пенсії шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, на коефіцієнт 1,197.

Крім того, згідно з пунктом 7 постанови № 168  з 01.03.2023 збільшено розмір мінімальної пенсії  особам у віці від 65 років і більше, які не працюють, отримують пенсію, призначену відповідно до Закону, та мають страховий стаж  не менше ніж 35/30 років (для чоловіків і жінок відповідно) до 3 120 гривень.

Також з 01.03.2023 збільшено розмір мінімальної пенсійної виплати (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, сум індексації, щомісячної компенсаційної виплати, щомісячної компенсації у разі втрати годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших доплат до пенсій, встановлених законодавством (крім пенсій за особливі заслуги перед Україною):

-        особам, яким виповнилося 80 років і більше,  які отримують пенсію, призначену відповідно до Закону, та мають страховий стаж  не менше ніж 25/20 років (для чоловіків і жінок відповідно)  до 3 120 гривень;

-        особам у віці від 70 до 80 років (крім осіб у віці від  65 років і більше, які не працюють), які отримують пенсію, призначену відповідно до Закону, та мають страховий стаж  не менше ніж 35/30 років (для чоловіків і жінок відповідно) до  3 000 гривень;

-        особам, яким не виповнилося 70 років (крім осіб у віці від 65 років і більше, які не працюють), які отримують пенсію, призначену відповідно до Закону, та мають страховий стаж  не менше ніж 35/30 років (для чоловіків і жінок відповідно), а також особам з інвалідністю І групи незалежно від віку та тривалості страхового стажу, які отримують пенсію, призначену відповідно до Закону, до  2 760 гривень;

-        іншим особам, які отримують пенсію, не працюють, до  2 520 гривень.

Крім того, для одержувачів пенсії, призначених відповідно до Закону у період з 01.01.2020 до 31.12.2022 включно, які не підвищилися з 1 березня, встановлено щомісячну доплату в розмірі 100 гривень.

Варто відмітити, що за будь-яких розрахунків підвищення пенсії відповідно до постанови № 168 становить не менше, ніж 100 грн, але не більше ніж 1 500 гривень.

Розмір підвищення пенсії кожного конкретного пенсіонера відповідно до постанови визначено індивідуально з урахуванням його особистих показників, зокрема, закону, згідно з яким пенсію призначено, часу призначення пенсії, тривалості страхового стажу, величини заробітної плати, факту роботи та належності до певної вікової категорії

 

 Відмова в призначення пенсії через відсутність необхідного страхового стажу

 

 Законом України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” (далі – Закон) з 01.01.2018 встановлено умови виходу на пенсію залежно від тривалості страхового стажу.

Відповідно до статті 26 Закону пенсійний вік і право на призначення пенсії за віком визначається залежно від набутого особою відповідного страхового стажу та становить 60, 63 та 65 років.

Особи мають право на призначення пенсії за віком:

після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу, зокрема, з 1 січня 2023 по 31 грудня 2023 року – не менше 30 років;

після досягнення віку 63 років за наявності страхового стажу, зокрема,  з 1 січня 2023 по 31 грудня 2023 року – від            20 до 30 років;

після досягнення віку 65 років за наявності страхового стажу, зокрема,  з 1 січня 2023 по 31 грудня 2023 року – від           15 до 20 років.

Водночас інформуємо, що особам, які досягли пенсійного віку та не набули необхідного для призначення пенсії страхового стажу, органами соціального захисту населення встановлюється державна соціальна допомога особам, які не мають права на пенсію та особам з інвалідністю згідно із Законом України „Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю”.

Умовами призначення державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію та особам з інвалідністю є наявність віку 65 років та малозабезпеченість.

 

 Щодо виплати щомісячної компенсаційної виплати для 70 – 80-річних осіб

 

 Пунктом 8 постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2023 № 168 „Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році” установлено з 1 березня 2023 року щомісячну компенсаційну виплату особам, у яких щомісячний розмір пенсійних виплат з урахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, сум індексації, щомісячної компенсації у разі втрати годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших доплат до пенсій, встановлених законодавством, не досягає розміру середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії за 2020 рік:

яким виповнилося 80 років і більше, - у розмірі до  570 гривень;

яким виповнилося 75 років до досягнення 80-річного віку, - у розмірі до 456 гривень;

яким виповнилося 70 років до досягнення 75-річного віку, - у розмірі до 300 гривень.

Щомісячна компенсаційна виплата особам, які досягли 70-, 75- і 80-річного віку після 1 березня 2023 року, встановлюється і виплачується з дати досягнення ними відповідного віку.

 

 Підтвердження страхового стажу у разі  відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній

 

 

Відповідно до статті 24 Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Відповідно до Порядку підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993  № 637 (зі змінами) (далі – Порядок),  основним документом, що підтверджує стаж роботи за період до впровадження персоніфікованого обліку у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування (далі - персоніфікований облік), є трудова книжка.

За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній стаж роботи встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Так за відсутності трудової книжки для підтвердження стажу роботи приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, а також виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

При цьому згідно з пунктом 18 Порядку за відсутності документів про наявний стаж роботи і неможливості одержання їх внаслідок ліквідації підприємства, установи, організації або відсутності архівних даних з інших причин, ніж ті, що зазначені в пункті 17 цього Порядку, стаж роботи установлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або в одній системі і мали документи про свою роботу за час, стосовно якого вони підтверджують роботу заявника.

У такому ж порядку підтверджується стаж роботи за відсутності документів у разі, коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються (розміщувалися) на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, в районі проведення антитерористичної операції або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, а також на територіях територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають/перебували в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), а також у разі, коли майно (документи) підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (незалежно від місця їх реєстрації на території України) розташоване на території України та/або пошкоджене чи знищене внаслідок воєнних (бойових) дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації проти України, за умови документального підтвердження пошкодження чи знищення майна (документів).

 

Щодо надання соціальних послуг потерпілим на виробництві

 Щодо заборгованості із виплат на медичну та соціальну допомогу потерпілим на виробництві

У зв’язку з припиненням Фонду соціального страхування України (ФССУ) та непроведенням ним страхових виплат за грудень 2022 року потерпілим на виробництві, деякі громадяни не змогли вчасно отримати належні кошти на оплату таких соціальних послуг, як спеціальний медичний догляд, побутове обслуговування, лікування потерпілих та їх медичну реабілітацію, технічні та інші засоби реабілітації тощо.

З метою погашення заборгованості із виплат на медичну та соціальну допомогу потерпілим на виробництві, яка виникла у грудні 2022 року (далі – заборгованість), прийнято розроблену Мінсоцполітики постанову Кабінету Міністрів України від 17.02.2023 № 145 „Про внесення зміни у пункт 6 додатка до постанови  Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2014 р. № 675”.

Зазначеною постановою Кабінету Міністрів України пропонується із частки єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок), призначеної Фонду для забезпечення заходів з припинення, спрямувати кошти на погашення заборгованості. Cтаном на 17.03.2023 погашено 97 % усієї суми заборгованості.

 

Щодо надання медичних та соціальних послуг

Відповідно до редакції Закону № 1105 „Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування”
(далі – Закон № 1105), що діяла до 01.01.2023, потерпілі на виробництві забезпечувалися медичними та соціальними послугами за рахунок коштів Фонду.

Разом з тим Законом № 1105 у редакції, що діє з 01.01.2023, визначено, що закупівля соціальних послуг, у тому числі на необхідний догляд за потерпілим на виробництві, здійснюється та розраховується відповідно до оцінки потреб потерпілого на виробництві згідно із Законом України „Про соціальні послуги”. Витрати на соціальні послуги для потерпілого на виробництві відшкодовуються за рахунок коштів соціального страхування незалежно від того, ким вони здійснюються.

Також інформуємо, що Мінсоцполітики розробляє проект постанови Уряду, якою визначатимуться механізм надання соціальних і медичних послуг потерпілим на виробництві, які відповідно до медичних висновків їх потребують, та порядок відшкодування Пенсійним фондом України вартості соціальних послуг.

Потрібно зазначити, що гарантоване Законом № 1105 та Конвенцією Міжнародної організації праці про мінімальні норми соціального забезпечення від 28.06.1952 № 102, ратифікованою Законом України від 16.03.2016 № 1024-VIII, право потерпілих на виробництві на отримання належних їм соціальних і медичних послуг залишається незмінним. Водночас з метою забезпечення адресності надання відповідних послуг змінюється спосіб реалізації цього права.

Механізм, на визначення якого спрямовано розроблюваний проект акта, передбачатиме взаємодію Пенсійного фонду України та територіальної громади, в якій перебувають потерпілі на виробництві, з метою забезпечення потерпілого тими соціальними і медичними послугами, яких він індивідуально потребує.

Відтак, потерпілі на виробництві отримуватимуть весь комплекс необхідних послуг, які для них раніше фінансувались ФССУ. При цьому держава і громада гарантуватимуть їх належне забезпечення згідно із чинними вимогами і стандартами.

Відповідний проект акта буде ухвалено Урядом найближчим часом.

 

Щодо забезпечення потерпілих на виробництві технічними та іншими засобами реабілітації

Наразі Законом № 1105 визначено, що потерпілі на виробництві мають право на забезпечення протезуванням, ортезуванням, допоміжними засобами реабілітації, медичними виробами, що надаються відповідно до вимог законів України „Про реабілітацію у сфері охорони здоров’я” та „Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні”. Фінансування таких заходів здійснюється за рахунок коштів програм державного бюджету відповідно до законодавства.

Виходячи із цієї норми Закону № 1105 забезпечення потерпілих на виробництві технічними та іншими засобами реабілітації здійснюватиметься Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю.

На сьогодні потерпілі на виробництві мають право подати до органів соціального захисту населення або до центрів надання адміністративних послуг заяву про забезпечення засобом реабілітації (виплату компенсації) за формою, затвердженою Мінсоцполітики, у паперовій формі або через електронний кабінет особи з інвалідністю, дитини з інвалідністю, іншої особи, яка відповідно до законодавства має право на забезпечення, зокрема, технічними та іншими засобами реабілітації, у ЦБІ за посиланням
https://ek-cbi.msp.gov.ua, або через Єдиний державний веб-портал електронних послуг.

Водночас Мінсоцполітики розроблено проект постанови Уряду, якою передбачається обов’язок Пенсійного фонду України в частині передання Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю документів щодо забезпечення засобами реабілітації осіб, інвалідність яких пов’язана з нещасним випадком на виробництві або професійним захворюванням.

На підставі переданих документів Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю зможе обліковувати потерпілих від нещасного випадку, що сприятиме забезпеченню належного та вчасного надання таким особам необхідних засобів реабілітації.

 

Щодо забезпечення потерпілих на виробництві лікарськими засобами та виробами медичного призначення

Згідно з підпунктом 7 пункту 12 розділу VII „Прикінцеві та перехідні положення” Закону № 1105 Кабінету Міністрів України потрібно розширити програми реімбурсації (відшкодування) лікарських засобів та медичних виробів з урахуванням найбільш затребуваних препаратів у разі травми на виробництві та професійних захворювань.

З метою забезпечення виконання визначеного Законом № 1105 завдання Мінсоцполітики проводяться консультації з МОЗ як відповідальним за його виконання центральним органом виконавчої влади щодо внесення змін до законодавства з метою безоплатного забезпечення потерпілих на виробництві засобами для лікування найбільш поширених професійних захворювань та за найбільш поширеними діагнозами, що встановлюються потерпілим на виробництві.

Крім того, наразі розробляється проект постанови Уряду, що передбачатиме можливість забезпечення потерпілих на виробництві медичними засобами (пелюшки, підгузки, слухові апарати, очні протези, катетери тощо) через систему охорони здоров’я за кошти державного бюджету.

 



Всі Пенсії