Перейти до головного вмісту

Допомогти родині, евакуювати маму з окупації, спрямувати на протезування: як працює команда фахівців супроводу військових у Ірпінському шпиталі

29/07/2025

У травні 2025 року Кабінет Міністрів України розширив перелік військових частин та з’єднань, де надається послуга соціального супроводу військовослужбовців та їхніх родин. За час реалізації допомогу отримали понад 20 тисяч військових.

Послуга розширилась на військові шпиталі та навчальні центри.

Після розширення дії Постанови 1050 (яка і визначає стандарт надання послуги - ред.), команда благодійного фонду «Харків з тобою» стала надавати послуги та підтримує військових в Ірпінському шпиталі. До того, понад півроку, фахівці супроводу надавали послуги військовослужбовцям у військових частинах у чотирьох регіонах – Харків, Вінниця, Київ, Ірпінь.

Допомогу у медичному закладі надають військовим, які не перебувають у важких чи критичних станах. Цільова аудиторія – захисники, які проходять реабілітацію та відновлення.

Очолює команду в Ірпені Анна Вербельчук. Дівчина має тривалий досвід волонтерської діяльності та допомоги військовим. Фахівчиня соціального супроводу говорить: працювати з військовими – це, перш за все, бути емпатійною людиною.

“Ніякою постановою неможливо охопити всіх потреб, з якими до тебе може прийти військовий чи його родина. Звісно, працюємо відповідно до законодавства, однак є звернення військових, які ми закриваємо по нашій внутрішній етиці”, – розповідає Анна Вербельчук.

Першим запитом у шпиталі було прохання від військового допомогти його дитині, яка має складне порушення мовлення. Родина захисника живе у маленькому селі, де немає потрібних фахівців. На жаль, родина вчасно не звернулася до спеціаліста, дитина не отримала ступінь інвалідності та заключення інклюзивно-ресурсного центру. Фахівці надали консультацію, скерували до потрібних закладів та установ, щоб дитина отримала необхідну допомогу. (На момент публікації, дитина вже отримала необхідну допомогу – ред).

Анна Вербельчук говорить, у роботі з військовими також варто розуміти, що на перших етапах у них буде присутній певний рівень недовіри до будь-яких фахівців, оскільки вони неодноразово зверталися в різні інстанції, отримували відмову або час вирішення якогось питання затягувався..

Тому, серед інших завдань, фахівці мали переконати – вони включені у процес допомоги, моніторять ситуацію і після моменту вирішення проблеми підтримують зв’язок у месенджерах та доступні у будь-який робочий час.

“Точкова, особиста комунікація дає їм віру в те, що вони захищали нас недаремно, що їхніми питаннями опікуються, що про них не забувають, не забудуть, що вони є важливими”, – підкреслює фахівчиня із соціального супроводу.

Особливістю надання послуги є те, що команді соціального супроводу доводиться активно комунікувати із військовими частинами, адже найчастіше запити військових стосуються саме внутрішніх справ військових з’єднань. До прикладу, не вдається отримати довідку про обставини отримання травм, є проблеми з своєчасним подаданням документів на посвідчення учасників бойових дій, несвоєчасність виплат.

“Запити від бійців різноманітні – від проблеми після розлучення, неможливість отримати документи, бо все залишилося на окупованій території, члени родини не можуть отримати посвідчення”, – говорить фахівчиня.

Одним із найскладніших випадків у шпиталі було звернення бійця, який проходив реабілітацію після високої ампутації. Його мама проживає на окупованій території та не виїжджає через те, що один із членів родини має інвалідність. Військовий просив одного – вмовити маму виїхати, бо в будинок вже був приліт і їй небезпечно там залишатись, бо двоє синів – захисники України.

Фахівчиня соціального супроводу знайшла іншого брата, який перебував у війську, організувала канал комунікації між двома синами та матір’ю. Спільними зусиллями вони вмовили її евакуюватися разом з членом родини, який має інвалідність.

“Найближчим часом я проведу повторний моніторинг випадку, аби переконатися, що нам вдалося вирішити цей запит на всі сто”, – ділиться Анна.

Що стосується самого бійця, який звернувся із проблемою, то фахівці соціального супроводу скерували його на протезування, розповіли про весь шлях, який потрібно пройти.

Зараз команда працює із запитами від бійців, які отримали високі ампутації. Через тривалий процес лікування, захисники змушені пересуватися на кріслах колісних. Зазвичайвони самі звертаються до громад, аби вирішити проблеми доступності, однак, дуже часто такі запити залишаються без відповідей. Тоді фахівці соцсупроводу повторно пишуть звернення на громаду, просять забезпечити будинок хоча б пантусом та контролюють цей процес, аж поки ситуація не вирішиться.

Теги: