Звіт про відстеження результативності регуляторного акта - наказу Міністерства соціальної політики України від 06.05.2021 № 220 „Про затвердження Державного стандарту соціальної послуги перекладу жестовою мовою”
11/01/2024
1. Вид та назва регуляторного акта
Наказ Міністерства соціальної політики України від 06.05.2021 № 220 „Про затвердження Державного стандарту соціальної послуги перекладу жестовою мовою”, зареєстрованим у Міністерстві юстиції 18.06.2021 за № 819/36441.
2. Назва виконавця заходів з відстеження результативності
Міністерство соціальної політики України
3. Цілі прийняття регуляторного акта
Законом України „Про соціальні послугиˮ (далі – Закон) передбачено, що соціальні послуги надаються відповідно до державного стандарту соціальної послуги, який встановлює вимоги щодо забезпечення необхідного рівня доступності цієї послуги, визначає зміст та обсяг, норми і нормативи, умови та порядок надання послуги, показники її якості.
На сьогодні затверджено 30 державних стандарти соціальних послуг і робота у цьому напрямі продовжується.
Законом та Класифікатором соціальних послуг, затвердженим наказом Міністерства соціальної політики України від 23.06.2020 № 429, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 09.07.2020 за № 643/34926, визначено, що особи з порушеннями слуху та мовлення отримують соціальну послугу перекладу жестовою мовою, що включає переклад жестовою мовою (у тому числі з використанням знакових систем) та словесною мовою під час відвідування особами з порушеннями слуху та мовлення адміністративних органів, соціальних, медичних, освітніх та інших установ і закладів, при купівлі товарів, робіт і послуг.
Питання надання соціальної послуги перекладу жестовою мовою потребувало нормативно-правового врегулювання.
Однією з пріоритетних цілей реформ у соціальній сфері є створення моделі надання послуг соціального характеру у громаді, за місцем проживання людини, без вилучення її зі звичного середовища проживання та запровадження інноваційних послуг, зокрема для осіб з інвалідністю з порушеннями слуху.
Надання соціальної послуги перекладу жестовою мовою дасть можливість забезпечити організацію надання соціальної послуги перекладу жестовою мовою (у тому числі з використанням знакових систем) та словесною мовою під час відвідування особами з інвалідністю з порушеннями слуху органів державної влади та місцевого самоврядування, установ, організацій і закладів, при купівлі товарів, робіт і послуг, що сприятиме інтеграції у суспільство зазначеної категорії осіб.
Кількість громадян, які мають порушення слуху збільшується. Так, станом на 01.01.2023 року кількість осіб, які мають інвалідність пов’язану із порушенням слуху становить понад 33,2 тис осіб. Щорічно близько 1,1 тис. осіб отримують інвалідність пов’язану із хворобами вуха та соскоподібного відростка, з них особи віком від 18 до 59 років – понад 0,7 тис. осіб.
Варто зазначити, що спостерігається тенденція до збільшення кількості дітей, які мають інвалідність пов’язану із хворобами вуха та соскоподібного відростка. Так, протягом року вперше понад 650 дітям встановлено інвалідність, що пов’язана із вищезазначеною хворобою, всього таких дітей понад 10,0 тис осіб.
В Україні станом на грудень 2022 року соціальна послуга перекладу жестовою мовою надавалася як комунальними надавачами соціальних послуг, так і недержавними, зокрема, громадськими організаціями осіб з інвалідністю.
Так, територіальними центрами соціального обслуговування (надання соціальних послуг) (далі – територіальні центри), центрами надання соціальних послуг особам, які перебувають в складних життєвих обставинах надавалася соціальна послуга перекладу жестовою мовою (понад 50 комунальні надавачі соціальних послуг). Протягом 2022 року соціальні послуги у цих закладах отримало майже 2,1 тис. осіб. Також в Україні діє низка надавачів недержавного сектору, що надають соціальні послуги особам із особами з інвалідністю з порушеннями слуху. Водночас виявлено низку випадків порушення прав громадян при організації та наданні соціальної послуги перекладу жестовою мовою.
4. Строк виконання заходів з відстеження результативності
Відстеження результативності регуляторного акта проводиться через рік після набуття чинності, але не пізніше двох років з дня набрання чинності.
5. Тип відстеження
Первинне відстеження.
6. Методи одержання результатів відстеження
Для проведення відстеження використовується статистичний метод одержання результатів відстеження.
7. Дані та припущення, на основі яких відстежувалася результативність, способи одержання даних
Збір оперативних даних щодо чисельності отримувачів соціальної послуги натуральної допомоги
8. Кількісні та якісні значення показників результативності акта
За оперативними даними обласних, Київської міської військових адміністрацій протягом 2022 року понад 50 комунальними надавачами надавачами соціальних послуг забезпечено надання соціальної послуги перекладу жестовою мовою.
Чисельність отримувачів соціальної послуги перекладу жестовою мовою станом на 01.01.2023 становила близько 2,1 тис. осіб.
Частка отримувачів соціальної послуги перекладу жестовою мовою, від загальної чисельності отримувачів соціальних послуг становить становить 0,2%.
9. Оцінка реалізації регуляторного акта та ступеня досягнення визначених цілей
Актом забезпечено вирішення визначених проблем до надання соціальної послуги перекладу жестовою мовою особам з порушеннями слуху та мовлення, що включає переклад жестовою мовою (у тому числі з використанням знакових систем) та словесною мовою під час відвідування особами з порушеннями слуху та мовлення адміністративних органів, соціальних, медичних, освітніх та інших установ і закладів, при купівлі товарів, робіт і послуг.
Теги: