ЗВІТ про результати електронних консультацій з громадськістю щодо проекту Закону України „Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування соціальних послуг”
29/09/2021
Міністерство соціальної політики України згідно із Порядком проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996 (зі змінами), оприлюднювало 06 серпня 2021 р. на офіційному вебсайті Міністерства у підрубриці „Електронні консультації з громадськістю” рубрики „Консультації з громадськістю” проект Закону України „Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування соціальних послуг” (далі – проект акта).
Проект акта підготовлено Мінсоцполітики з метою забезпечення підтримки розвитку системи надання соціальних послуг, доступності таких послуг та попередження складних життєвих обставин осіб / сімей.
06 вересня 2021 року електронні консультації щодо проекту акта завершено. В його обговоренні взяли участь 2 представника громадськості, які не підтримали проект. При цьому було подано наступну пропозицію до проекту акта.
Пропозиції |
Відповідь Мінсоцполітики |
27.08.2021 19:16 (Пропозиція) Коментар щодо обговорення законопроекту „Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування соціальних послугˮ. 2. Місцеві бюджети не спроможні покрити витрати на соціальні послуги в повному обсязі. Економічно самостійні / „благополучніˮ громади, які мають достатній бюджет для забезпечення фінансування соціальних послуг мають меншу потребу (меншу кількість випадків потрапляння у СЖО) ніж громади, які є економічно дотаційними / „депресивнимиˮ. Останні мають значно більшу потребу у соціальних послугах, однак значно менший бюджет. Таким чином фінансування неоднорідне і ставить якість / кількість послуг в залежність до приналежності до тої чи іншої громади. Тому прив’язка отримувачів соціальних послуг до конкретно закладу за місцем проживання / реєстрації може бути дискримінаційним та утруднювати надання послуг отримувачам з різних громад. Пунктом першим та другим законопроекту вносяться зміни покликані перерозподілити та розмежувати видатки між бюджетами сільських, селищних, міських територіальних громад та бюджетами Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів, щодо фінансування, по-перше, соціальних послуг різних типів, а по-друге, фінансування закладів комунального сектору різних типів. Зокрема, до видатків бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад пропонується віднести в тому числі: надання базових соціальних послуг (притулки для дітей, центри соціально-психологічної реабілітації дітей та соціальні гуртожитки для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (якщо не менше 70 відсотків кількості дітей, які перебувають у цих закладах, припадає на територію відповідної територіальної громади). Уточнення стосовно 70% кількості дітей залишає та поляризує описану вище проблему. Цією нормою зберігається акцент на територіальному розміщенні закладу – надавача та на самому закладі, а не на потребі отримувача та самому отримувачу соціальних послуг. Таким чином фактично мова іде про цільові дотації місцевим бюджетам на реалізацію завдань щодо соціальних послуг згідно розробленої Міністерством соціальної політики та затвердженої Кабінетом Міністрів України формули. Ця формула враховує 5. Для довгострокового планування програм позитивним є те, що залишки коштів субвенції на реалізацію державних програм соціального захисту щодо надання соціальних послуг на кінець бюджетного періоду зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів і використовуються у наступному бюджетному періоді з урахуванням цільового призначення субвенції. Даний законопроект унеможливлює подальший розвиток вільного ринку соціальних послуг та посилює дисбаланс між надавачами державного / комунально та приватного сектору. Бажаючи зберегти повноваження з надання / фінансування соціальних послуг за органами місцевого самоврядування та держадміністраціями, автори зберігають ручний режим управління установами і фінансуванням, що знищує конкурентне середовище і понижує якість соціальних послуг. Повноцінна реформа соціальних послуг має змінити алгоритми фінансування соціальних послуг шляхом запровадження єдиного замовника соціальних послуг, персоніфікованого обліку, надання та фінансування кожного окремого випадку, що можливо із прийняттям пакету законодавчих змін щодо державних фінансових гарантій надання соціальних послуг. Для кращого розуміння сучасної ситуації в галузі та шляхів її вирішення пропонується ознайомитися з Позицією Карітасу України щодо реформування системи надання соціальних послуг та проектами нормативних актів, підготовленими для реалізації реформи за адресою. http://caritas.ua/adv/ |
Пропозиція Міжнародного благодійного фонду „Карітас Україниˮ ґрунтовно опрацьована і частково буде врахована, зокрема в частині: надання доручення Кабінету Міністрів України розробити законопроект щодо переходу у використанні бюджетних коштів від утримання державних та комунальних надавачів соціальних послуг до оплати відповідних соціальних послуг (із зміною організаційно-правових форм господарювання таких закладів); конкретизації соціальних послуг, на надання яких буде спрямовано кошти субвенції.
|
Станом на 29.09.2021 в Мінсоцполітики триває робота з доопрацювання проекту акта за результатами наданих центральними органами виконавчої влади, соціальними партнерами, громадськими організаціями зауважень та пропозицій.
Теги: