Міністерство соцiальної політики України


Щодо системи працевлаштування іноземців в Чеській Республіці

9 Грудня 2013, 23:39
Чинним законодавством Чеської Республіки передбачено, що іноземці, які перебувають в країні, можуть отримати доходи шляхом здійснення підприємницької діяльності, або ж як наймані працівники.

Умови працевлаштування іноземців на території ЧР визначаються Законом 435/2004 „Про зайнятість”, який передбачає, зокрема, що громадянам держава ЄС та членам їх сімей для здійснення трудової діяльності на території ЧР не потрібно дозволу на працевлаштування. Іноземці з третіх країн можуть бути прийняті на роботу та влаштовані на роботу за наступних умов:

З цього правила існують винятки (зазначені в параграфі 98 „Закону про зайнятість”), зокрема, воно не поширюється на іноземців, які мають дозвіл на постійне місце проживання в ЧР, на осіб, яким було надано політичний притулок та які перебувають на території ЧР на підставі дозволу на довгострокове перебування з метою возз’єднання родини з іноземцем, що отримав дозвіл на постійне проживання або політичний притулок. Дозвіл на працевлаштування також не вимагають від іноземців які проходять навчання на території ЧР, мають закінчену середню або вищу освіту в Чеській Республіці, або виконують систематичну просвітницьку діяльність, педагогічним та академічним працівника вищих навчальних закладів, дослідникам і розробникам у дослідних інститутах. Дозвіл на працевлаштування не вимагають також від іноземців – резидентів іншої держави-члена Європейського Союзу, що перебувають на території Чеської Республіки на підставі дозволу на дострокове проживання з метою працевлаштування оформленого вже понад 12 місяців. Новою групою іноземців, яким потрібен дозвіл на працевлаштування, є іноземці, які на території ЧР перебувають на основі довгострокового перебування з метою возз’єднання сім’ї, якщо мова йде про проживання з іноземцем, який має статус довгострокового перебування в ЄС, колишнього власника синьої карти.

   У тих випадках, якщо іноземець працевлаштований на території ЧР на кількох місцях одночасно, він повинен отримати окремий дозвіл на кожне місце роботи. Дозвіл на працевлаштування вимагається навіть у тих випадках, коли іноземець має виконувати роботу на території ЧР на підставі трудових відносин з іноземним роботодавцем, який направив його для виконання такої роботи на підставі комерційного або іншого договору, укладеного з чеською юридичною або фізичною особою.

   Дозвіл на працевлаштування не може бути виданий іноземцю, який в Чехії попросив політичного притулку, протягом 12-місячного строку від дати подання клопотання про надання притулку.

   Компетентним органом, який займається оформленням дозволу на працевлаштування є Центр зайнятості. Інтереси іноземця може представляти роботодавець або інша довірена особа на підставі доручення. При поданні заяви на оформлення дозволу на працевлаштування стягується державне мито у розмірі 500 чеських крон (25 дол. США). Дозвіл на працевлаштування може бути виданий Центром зайнятості за умови, якщо мова йде про так зване оголошене вакантне робоче місце (тобто вакантне місце, про створення або звільнення якого роботодавець сповістив Центр зайнятості). Дозвіл на працевлаштування Центр зайнятості видає тільки після того, як вільне робоче місце було на обліку вакансій Центра зайнятості певний період часу і протягом цього періоду Центру зайнятості не вдалося знайти особу, з числа зареєстрованих претендентів на роботу. Деяким категоріям іноземців Центр зайнятості видає дозвіл без врахування ситуації на ринку праці (напр. стажерам, тобто іноземцям, які будуть влаштовані на роботу на визначений строк з метою підвищення своїх знань та кваліфікації за обраною професією, причому цей строк не повинен перевищувати одного року).

   Дозвіл на працевлаштування не підлягає переведенню, тобто діє виключно для працевлаштування у роботодавця, зазначеного у рішенні. Те саме стосується і виду трудової діяльності та місця виконання роботи. Дозвіл на працевлаштування на території ЧР видається на обмежений строк, який не перевищує два роки. Якщо протягом цього періоду стануться зміни у якомусь з наведених параметрів, іноземець зобов’язаний звернутися у Центр зайнятості за місцем роботи та подати заяву щодо видання нового дозволу на працевлаштування. Якщо трудового відносини (угода про трудову діяльність, угода про виконання робіт) скінчаться раніше, автоматично припиняється дія дозволу на проживання з метою працевлаштування. Центр зайнятості також з урахуванням ситуації на ринку праці може на прохання іноземця без обмежень продовжувати йому дозвіл на працевлаштування, але кожний раз на період, що не перевищує два роки.

   Умовою продовження дозволу на працевлаштування є здійснення тієї ж роботи у того ж роботодавця та у тому ж місці виконання роботи.

   Продовжений дозвіл на працевлаштування на території ЧР пред’являється у відповідне територіальне відділення поліції з питань іноземців для продовження строку перебування в Чехії.

   Іноземець, влаштований на роботу без дозволу на працевлаштування, або виконує трудову діяльність, яка відрізняється від тієї, що вказана у його дозволі на працевлаштування, скоює правопорушення за яке несе адміністративну відповідальність у вигляді сплати штрафу у розмірі до 10.000 чеських крон (500 дол. США). З роботодавця  (мається на увазі юридична або фізична особа, яка займається підприємницькою діяльністю), може бути стягнуто штраф у розмірі до 5.000.000 чеських крон (250 000 дол. США). Крім цього, роботодавець у даному випадку повинен компенсувати витрати, пов’язані із видворенням іноземців – нелегальних працівників за межі країни.

   Трудові правовідносини, тобто відносини між працівниками та роботодавцями, регулюються Трудовим кодексом (Закон № 262/2006 Зб.зак.). Зміст трудових відносин полягає у взаємних правах та обов’язках працівників та роботодавців, що базуються, як правило, на укладенні трудового договору. Трудові відносини можуть укладатися на невизначений або на визначений строк. При оформленні трудових відносин роботодавець зобов’язаний дотримуватися принципів рівноправного підходу, заборони дискримінації та зловживанням правами і обов’язками, що випливають з трудових правовідносин. Іншою формою трудових правовідносин є укладання Угоди про виконану роботу за межами трудового договору. Вона являє собою відповідне доповнення традиційного трудового договору. Такі угоди можуть укладатися паралельно з трудовим договором, будь то у відношенні до того ж роботодавця (якщо мається на увазі побічний вид діяльності) або у відношенні до різних роботодавців.

   Максимальний допустимий об’єм тижневого робочого часу встановлений Трудовим кодексом (параграф 79) складає 40 годин. Базовий розмір відпуски (неробочий час з виплатою заробітної плати) в ЧР  складає чотири тижні. Мінімальна заробітна плата – це найнижча грошова винагорода за виконану роботу. Основні розпорядження щодо тарифів мінімальної заробітної плати встановлені Трудовим кодексом (Закон № 262/2006 Зб. зак.), в редакції наступних постанов). Мінімальні тарифи заробітної плати встановлені Розпорядженням уряду  № 567/2006 Зб. зак. „Про встановлення мінімальних тарифів зарплати  та найнижчих  тарифів пільгової оплати, за роботу у складних умовах, у робочому середовищі шкідливому для здоров’я”, в редакції наступних постанов.  На мінімальну заробітну плату мають право всі працівники, які знаходяться в трудових відносинах або правовідносинах, що закріплені в угодах про виконану роботу за межами трудових відносин (угода про виконання робіт та угода про трудову діяльність). Незалежно від того, чи трудові відносини оформлено на визначений чи невизначений строк. Мінімальна зарплата є єдиною величиною оплати праці для працівників в організаціях підприємницької галузі, в яких застосовуються колективні переговори щодо заробітних плат. В окремих колективних договорах можна обумовити вищу мінімальну зарплату ніж встановлено в постанові уряду про мінімальну заробітну плату.

   Контроль щодо дотримання інструкцій по оплаті праці працівників, виконує Державна трудова інспекція та їй підлеглі регіональні Трудові інспекції компетентні за місцем виконання трудової діяльності (згідно із Законом № 251/2005 Зб. „Про Трудові інспекції”, в редакції наступних постанов).

   Суттєву роль при реалізації права на працевлаштування відіграють Центри зайнятості. Найважливішими послугами, які виконують Центри зайнятості, є (безкоштовне) посередництво при працевлаштуванні, консультаційні та довідкові послуги, посередництво при перепідготовці спеціалістів, а також виплата допомоги по безробіттю та допомоги у перепідготовці.

   Окрім Центрів зайнятості послуги з питань працевлаштування надають Трудові агентства, які мають дозвіл на посередництво при працевлаштуванні, виданий Міністерством праці та соціальних справ. Якщо трудове агентство отримало „Дозвіл на посередництво при працевлаштуванні іноземців на території ЧР”, воно має право на території ЧР займатися посередництвом при влаштуванні іноземців, які перебувають території ЧР тимчасово. Посередництво при працевлаштуванні агентства можуть проводити або безкоштовно, або за оплату. Оплату за посередництво не можна жадати від фізичної особи, якій було зроблене посередництво при влаштуванні на роботу. Водночас, з 2012 року, чеський уряд ускладнив процедуру отримання такого дозволу, що призвело до суттєвого скорочення названих агентств на чеському ринку праці та зростання ролі у даному контексті офіційних Центрів зайнятості.

   Таким чином Уряд ЧР намагається виправити свою помилку у підході до працевлаштування іноземців та ліквідувати так звану „клієнтськусистему” працевлаштування іноземців, яка зародилася у 90-х роках і проіснувала практично до 2012 року, у якій вагому роль відігравали трудові агентства у особі „клієнтів”.




Адреса цієї сторінки: http://www.msp.gov.ua/news/8123.html
При використанні матеріалів посилання на джерело - обов'язкове