Міністерство соцiальної політики України


Інформація про стан виконання Основних напрямів запобігання бездомності до 2017 року, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2013 року

5 Лютого 2018, 11:30
за результатами роботи у 2017 році

 

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2013 року № 162 міністерствами, іншими центральними органам виконавчої влади, обласними, Київською міською державними адміністраціями продовжувалась робота щодо реалізації Основних напрямів запобігання бездомності в Україні, затверджених цією постановою.

Зазначена робота проводилась за такими напрямами:

 

формування системи запобігання бездомності

Місцевими органами виконавчої влади проводиться робота щодо запобігання незаконному відчуженню житла, у тому числі житлової площі, що належить дітям, проводиться роз’яснювальна робота серед населення, насамперед серед одиноких/одиноко проживаючих громадян похилого віку, осіб з інвалідністю, щодо запобігання випадкам незаконного відчуження житла.

Райдержадміністраціями, міськвиконкомами питання збереження, відчуження нерухомого майна, право власності на яке або право користування яким має дитина, розглядається на комісіях з питань захисту прав дитини, оскільки дозвіл на вчинення правочинів надається районною, районною у м. Києві держадміністрацією, виконавчим органом міської, районної в місті ради за поданням служби у справах дітей після проведення зазначеною службою перевірки документів за місцем знаходження майна протягом одного місяця з дня надходження заяви на вчинення правочинів щодо нерухомого майна дитини лише у разі гарантування збереження її права на житло.

 

Головними територіальними управліннями юстиції та нотаріусами постійно проводиться інформаційно-роз’яснювальна робота з питань застосування норм законодавства щодо набуття, відчуження, оформлення, переоформлення та державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, зокрема шляхом проведення семінарів, розміщення відповідної інформації на офіційних веб-сторінках головних територіальних управлінь юстиції, на інформаційних стендах в приміщеннях державних нотаріальних контор та приміщеннях, що є робочими місцями приватних нотаріусів, а також в засобах масової інформації.

Так, спеціалістами Головного територіального управління юстиції у Полтавській області протягом 2017 року здійснено 70 виступів (у тому числі 29 виступів протягом ІІ півріччя 2017 року) в засобах масової інформації із наданням роз’яснень з питань державної реєстрації речових прав на нерухоме майно. Нотаріусами області здійснено 57 виступів з питань застосування норм законодавства щодо набуття, відчуження, оформлення, переоформлення та державної реєстрації права власності на нерухоме майно. Протягом ІІ півріччя           2017 року опубліковано 28 статей у щомісячнику юридично-просвітницького спрямування „Правовий вісник” щодо державної реєстрації прав на нерухоме майно.

Головними територіальними управліннями юстиції проведено перевірки організації нотаріальної діяльності та правил ведення нотаріального діловодства, під час яких виявлено 78 порушень у роботі нотаріусів щодо укладення договорів, пов’язаних з відчуженням житла, видачі довіреностей щодо зняття з реєстраційного обліку громадян за місцем проживання. За результатами проведених перевірок головними територіальними управліннями юстиції звернуто особливу увагу нотаріусів на виконання завдань, визначених Основними напрямами запобігання бездомності.

 

З метою підвищення рівня обізнаності населення про злочин „торгівля людьми” проведено низку інформаційних кампаній. Так, у травні 2017 року Мінсоцполітики спільно з Національною поліцією та Державною прикордонною службою за сприяння Координатора проектів ОБСЄ в Україні проведено інформаційну кампанію „Євробачення 2017 без торгівлі людьми”, основною метою якої є убезпечення іноземних гостей від торгівлі людьми та недопущення здійснення ними торгівлі людьми на території України. Усі іноземці, які перетинали державний кордон України, отримали буклети з інформацією про проблему торгівлі людьми та телефонами гарячих ліній, куди можна звернутись у разі потрапляння чи виявлення такої ситуації. Під час акції розповсюджено понад 15 тис. листівок.

Результатом проведеної роботи стало збільшення кількості громадян, яки отримали статус особи, яка постраждала від торгівлі людьми, та як наслідок збільшилась кількість осіб, які отримали необхідну допомогу відповідно до Закону України „Про протидію торгівлі людьми”, а саме медичну, психологічну, юридичну допомогу, підтримку і супровід на всіх стадіях кримінального процесу, допомогу у працевлаштуванні, отриманні освіти, профпідготовки, тимчасовий притулок, а також одноразову матеріальну допомогу у розмірі прожиткового мінімуму для відповідної категорії громадян.

До Всесвітнього та Європейського дня боротьби з торгівлею людьми (30 липня та 18 жовтня 2017 року) за ініціативи Мінсоцполітики у співпраці з основними суб’єктами національного механізму взаємодії, які здійснюють заходи у сфері протидії торгівлі людьми, Координатором проектів ОБСЄ в Україні, Представництвом МОМ в Україні, Міжнародною громадською організацією „Кампанія А21” проведено всеукраїнські інформаційні кампанії. Впродовж чотирьох тижнів у всіх регіонах України розміщувались білборди та сітілайти з соціальною рекламою з протидії торгівлі людьми, проводились конференції, тренінги, семінари. До всіх акцій на міському, районному, центральному та національному рівнях залучались представники ЗМІ.

У жовтні 2017 року у м. Києві Мінсоцполітики спільно з міжнародною громадською організацією „Кампанія А21” проведено просвітницьку акцію „Хода за свободу”. Аналогічні акції проведено у мм. Дніпрі, Луцьку, Донецьку, Миколаєві, Одесі, Тернополі.

Впродовж 2017 року у мм. Одесі, Львові та Харкові проходила інформаційна кампанія проти дитячого жебракування. На інформаційних екранах залізничних вокзалів, автостанцій, у поїздах класу „Інтерсіті” транслювались соціальні відеоролики „Подолаємо дитяче жебракування разом”, „Протидія трудовій експлуатації”, виготовлені на виконання Державної програми протидії торгівлі людьми на період до 2020 року.

Загалом у 2017 році за поданням місцевих державних адміністрацій Мінсоцполітики встановлено статус особи, яка постраждала від торгівлі людьми,   198 особам (72 жінкам, 110 чоловікам, 4 хлопчикам та 12 дівчаткам).

За видами експлуатації зафіксовано 138 випадків трудової експлуатації, 46 випадків сексуальної експлуатації, 11 випадків залучення до жебракування та 2 випадки змішаної експлуатації; 3 випадки продажу дитини. За країнами призначення (експлуатації) зафіксовано: Україна – 58 випадків, Російська Федерація – 49 випадків, Турецька Республіка – 10 випадків, Республіка Польща – 20 випадків, Казахстан – 12 випадків. За видами торгівлі людьми зафіксовано 58 внутрішніх (всередині країни) випадки, 139 міжнаціональних (транскордонних) випадків та 1 випадок змішаної (внутрішньо-міжнародний).

 

Вживаються заходи із встановлення опіки над недієздатними та обмежено дієздатними особами. Методичне забезпечення та координація діяльності центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування щодо опіки і піклування над повнолітніми недієздатними особами та особами, цивільна дієздатність яких обмежена, здійснюється Мінсоцполітики.

З метою забезпечення законодавчого врегулювання питань у сфері опіки та піклування над повнолітніми особами розроблено проект Закону України „Про опіку та піклування над повнолітніми недієздатними особами та особами, цивільна дієздатність яких обмежена”, який схвалений на засіданні Уряду у квітні 2016 р. та внесений на розгляд Верховної Ради України (реєстр. № 4606 від 06.05.2016). У лютому 2017 року з урахуванням проведеного обговорення, Комітетом Верховної Ради України у справах ветеранів, учасників бойових дій, учасників антитерористичної операції та людей з інвалідністю рекомендовано Верховній Раді Україниза результатами розгляду у першому читанні повернути законопроектсуб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

Контроль за діяльністю органів опіки і піклування стосовно здійснення ними своїх повноважень у сфері забезпечення прав і свобод повнолітніх недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена, та їх соціального захисту, здійснюють місцеві органи виконавчої влади.

За інформацією обласних та Київської міської державних адміністрацій станом на 01.07.2017 на обліку в органах опіки та піклування перебуває 37,6 тис. осіб, визнаних судом недієздатними, та 1,2 тис. осіб, цивільна дієздатність яких обмежена, більше 90 % з числа зазначених осіб мають інвалідність.

Під опікою інтернатних закладів системи соціального захисту населення перебуває близько 8,2 тис. недієздатних осіб та 184 осіб, цивільна дієздатність яких обмежена, та опікуна чи піклувальника яким не призначено. Опіка над такими особами здійснюється інтернатними установами відповідно до статті 66 Цивільного кодексу України. Опіка та піклування стосовно 144 недієздатних осіб та над                 16 особами, цивільна дієздатність яких обмежена, та яким не призначено опікуна чи піклувальника, здійснюється органами опіки та піклування відповідно до cтатті 65 Цивільного кодексу України.

У областях дотримуються вимоги законодавства щодо надання попередньої згоди органом опіки та піклування для здійснення правочинів стосовно нерухомого майна, право власності на яке або право користування яким мають діти. Питання, що стосуються захисту житлових та майнових прав дітей, попередньо розглядаються на засіданнях комісій з питань захисту прав дитини райдержадміністрацій, виконавчих комітетів міських рад, міст обласного значення. У разі виявлення порушень житлових прав дітей органи опіки та піклування відмовляють у наданні дозволів на вчинення правочинів.

Так, у Донецькій області протягом 2017 року за позовом органу опіки та піклування житлові права дітей було відновлено.

У Житомирській області батькам дитини було відмовлено у наданні дозволу на відчуження житла від імені малолітньої дитини.

У Черкаській області надано 113 дозволів на здійснення правочинів щодо житла. В усіх випадках наявні відомості про придбання нового житла взамін проданого. Трьом особам надано допомогу в запобіганні незаконному відчуження житла, у тому числі, що належать дітям.

У Чернігівській області в 27 випадках відмовлено у наданні дозволів на вчинення правочинів щодо відчуження житла та майна дітей.

 

Здійснюється робота із захисту житлових та майнових прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Законом України „Про житловий фонд соціального призначення”, зокрема статтею 29, визначено, що формування житлового фонду соціального призначення здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, а також коштів приватних юридичних та фізичних осіб. На виконання прикінцевих цього Закону України Мінрегіоном розроблено проект Закону України „Про затвердження Загальнодержавної програми розвитку соціального житла на 2015-2021 роки”, який у серпні 2014 року подано на розгляд Уряду. Водночас, враховуючи положення постанов Кабінету Міністрів України від 01.03.2014 № 65 „Про економію державних коштів та недопущення втрат бюджету” та від 11.10.2016 № 710 „Про ефективне використання державних коштів” щодо припинення підготовки проектів нових державних програм, що потребують додаткового фінансування з державного бюджету, наразі немає можливості поновити роботу щодо розроблення Загальнодержавної програми розвитку соціального житла.

 

На виконання Плану заходів з реалізації Національної стратегії у сфері прав людини на період до 2020 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23.11.2015 № 1393, розроблено та внесено на розгляд Верховної Ради України законопроект щодо внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту житлових прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа (реєстр. № 5045 від 26.08.2016). Законопроект прийнято у першому читанні, наразі готується до другого читання. Законопроект спрямований на забезпечення права внутрішньо переміщених дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, які досягли 16-річного віку, а також осіб з їх числа, бути зарахованими на квартирний та соціальний квартирний облік. Прийняття законопроекту сприятиме посиленню правового регулювання реалізації житлових прав дітей вказаної категорії та осіб з їх числа, які є вимушеними переселенцями, за місцем обліку внутрішньо переміщених осіб.

З метою захисту житлових та майнових прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, в регіонах забезпечено ведення службами у справах дітей персоніфікованого обліку нерухомого майна дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, відповідно до пункту 61 Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов’язаної із захистом прав дитини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.09.2008 № 866 (далі – Порядок).

Відповідно до пункту 64 Порядку коли у дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, відсутнє житло, яке належить їй на праві власності (користування), або якщо повернення до нього неможливе, після досягнення дитиною 16-річного віку служба у справах дітей за місцем походження або проживання дитини з урахуванням її бажання подає районній, районній у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчому органові міської, районної у місті, сільської, селищної ради документи дитини, необхідні для взяття її на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов.

Протягом звітного періоду служби у справах дітей райдержадміністрацій, виконкомів міських, районних у містах рад перевіряють стан додержання адміністраціями виховних закладів законодавства, спрямованого на захист житлових і майнових прав дітей.

Так, службою у справах дітей Каланчацької райдержадміністрації Херсонської області виявлено порушення житлових прав дітей, позбавлених батьківського піклування. За результатами втручання відкрито кримінальну справу, дітей взято на квартирний облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов.

Також виявлено порушення житлових прав у Івано-Франківській, Львівській, Хмельницькій областях.

У разі виявлення порушень законодавства щодо захисту житлових і майнових прав дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, які виховуються в інтернатних закладах системи освіти, вживаються заходи щодо їх усунення.

Так, у Київській та Львівській областях відновлено житлові права вихованців інтернатних закладів. Протягом поточного року порушень майнових прав вихованців інтернатних закладів не виявлено.

Службами у справах дітей також проводиться роз’яснювальна робота з адміністраціями закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування стосовно дотримання чинного законодавства в частині захисту майнових прав дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування. Зокрема, у Чернігівській області відновлено право на оформлення спадщини на земельну ділянку.

Працівниками інтернатних навчальних закладів здійснюється соціальний супровід дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які перебувають у закладі, зокрема проводиться збір інформації щодо наявності житла у вихованців, закріплення наявного житла за вихованцями, надсилаються клопотання до виконкомів міст або районів за місцем проживання вихованців, які не мають житла, щодо забезпечення їх протягом місяця соціальним житлом після завершення перебування їх у інтернатних закладах; надсилаються запити до відповідних виконавчих органів та установ щодо стану наявності або втрати дитиною житла, майна, взяття на облік для отримання соціального житла тощо.

Спільно з місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування проводиться робота щодо першочергового взяття на квартирний облік дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які досягли              16-річного віку та потребують житла; здійснюється контроль за додержанням опікунами (піклувальниками) майнових та житлових прав дітей при відчуженні жилих приміщень та купівлі нового житла. Кількість дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які потребують надання житла становить 1,8 тис. осіб. Кількість дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, яких взято на квартирний облік, становить 266 осіб.

Вживаються заходи щодо запобігання порушенням майнових та житлових прав вихованців інтернатних закладів. За звітний період виявлено 12 випадків порушень житлових прав та 9 випадків порушень майнових прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які виховуються в інтернатних закладах.

Зокрема, в Донецькій області адміністраціями інтернатних навчальних закладів виявлені наступні порушення: в особових справах новоприбулих учнів відсутні рішення місцевих виконкомів щодо закріплення за дітьми права на першочергове отримання житла відповідно до ст. 46 Житлового Кодексу Української РСР.

Проведено низку заходів, спрямованих на відновлення майнових та житлових прав вихованців інтернатних закладів. Кількість дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які виховуються в інтернатних закладах, житлові права яких відновлено, складає 9 осіб, кількість дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які виховуються в інтернатних закладах, майнові права яких відновлено – 8 осіб.

Так, у Донецькій області у Краматорському міському суді перебуває на розгляді справа щодо визнання права спадкування за заповітом.

У Миколаївській області районними судами задоволено позиви інтернатних закладів  про визнання права власності дітей-сиріт на частку земельної ділянки. Наразі проводиться робота щодо оформлення технічної документації у Держземагентствах Миколаївської області.

У Чернігівській області у лютому 2017 року оформлено частки на земельні паї  на вихованку Городнянської спеціалізованої школи-інтернату І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів.

 З метою забезпечення прав бездомних осіб похилого віку та осіб з інвалідністю, у тому числі тих, які втратили соціально корисні зв’язки з працездатними родичами, зобов’язаними їх утримувати за законом, вживаються заходи щодо їх влаштування до стаціонарних соціально-медичних установ та інших закладів соціальної підтримки (догляду), у тому числі будинків-інтернатів для громадян похилого віку, пансіонатів для ветеранів війни та праці, психоневрологічних інтернатів, що створюються місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування.

За оперативними даними мережа інтернатних установ системи соціального захисту населення складає 287 одиниць, в яких забезпечено належні соціально-побутові умови (постійне проживання, харчування, реабілітаційні заходи згідно з індивідуальними програмами реабілітації тощо) для майже 46,0 тис. осіб, з них           44,0 тис. повнолітніх осіб похилого віку та осіб з інвалідністю.

Для надання допомоги одиноким та одиноко проживаючим непрацездатним громадянам, які через похилий вік, інвалідність чи хворобу не здатні до самообслуговування і потребують надання соціальних послуг, за оперативними даними функціонує 678 установ (667 територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг) та 19 центрів надання соціальних послуг), до складу яких входить 326 стаціонарних відділень для постійного або тимчасового проживання, де на повному державному утриманні проживає майже        8,8 тис. осіб похилого віку та осіб з інвалідністю.

 

Вживаються заходи щодо забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків.

Реалізація державної політки щодо забезпечення конституційного права на житло громадян, які тривалий час на законних підставах проживають у гуртожитках, здійснюється відповідно до Закону України „Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків”.

Для врегулювання спірних питань, що виникали у процесі реалізації цього Закону України, на виконання Рекомендацій парламентських слухань на тему: „Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків: проблеми та шляхи їх вирішення” (постанова Верховної Ради України від 02.09.2014 № 1674-VII) підготовлено та подано на розгляд Верховної Ради України декілька законопроектів щодо вдосконалення на законодавчому рівні правового регулювання забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків, з яких законопроект „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків” (реєстр. № 1076 від 21.11.2014) взято за основу та у квітні 2017 року схвалено Верховною Радою України (далі – Закон України).

Законом України передбачено, зокрема особливості передачі гуртожитків у власність територіальних громад: гуртожитки державної форми власності передаються у власність територіальних громад на безкомпенсаційній основі, гуртожитки, включені до статутних капіталів товариств, – на безкомпенсаційній або частково-компенсаційній основі. Видатки, пов’язані з передачею гуртожитків у власність територіальних громад, здійснюватимуться за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, передбачених на це Загальнодержавною цільовою програмою передачі гуртожитків у власність територіальних громад та законом про Державний бюджет України на відповідний рік.

Наразі на виконання зазначеного Закону України Мінрегіон проводить роботу щодо розробки Загальнодержавної цільової програми передачі гуртожитків у власність територіальних громад.

 

Проводиться робота щодо захисту прав, зокрема житлових, учасників антитерористичної операції та внутрішньо переміщених осіб.

Внаслідок тимчасової окупації АР Крим та збройного конфлікту на сході України, через який частина Донецької та Луганської областей є непідконтрольними Україні, 1,2 млн. сімей (близько 1,6 млн. громадян) залишились без житлових приміщень та вимушені виїхати із зазначених територій та є потенційними позичальниками. При цьому, на сьогодні кількість громадян, які потребують поліпшення житлових умов у позачерговому та першочерговому порядку, значно збільшилась за рахунок учасників антитерористичної операції, інвалідів, у тому числі з числа військовослужбовців, які брали участь в АТО, та родин загиблих.

З метою посилення соціального захисту учасників антитерористичної операції та внутрішньо переміщених осіб Законом України від 16.03.2017 № 1954-VIII „Про внесення змін до статті 4 Закону України „Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва” передбачена державна підтримка, яка надаватиметься у розмірі 50 відсотків вартості будівництва (придбання) доступного житла та/або пільгового іпотечного житлового кредиту особам, на яких поширюється дія пунктів 19 і 20 частини 1 статті 6, пунктів 10-14 частини 2 статті 7 та абзаців 4, 6 і 8 пункту 1 статті 10 Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”, а також внутрішньо переміщеним особам, на яких поширюється дія Закону України „Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб”.

Забезпечення окремих категорій громадян, а саме учасників антитерористичної операції та внутрішньо переміщених осіб, доступним житлом здійснюється шляхом надання одноразової безповоротної фінансової підтримки у розмірі 50 відсотків вартості нормативної площі доступного житла за рахунок державних коштів.

У зв’язку із прийняттям Закону України постановою Кабінету Міністрів України від 20.09.2017 № 708 внесено зміни до Порядку забезпечення громадян доступним житлом та Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання державної підтримки для будівництва (придбання) доступного житла, що дозволить сприяти забезпеченню доступним житлом, зокрема, учасників антитерористичної операції та внутрішньо переміщених осіб.

 

Вживаються заходи щодо вирішення соціально-побутових питань осіб, які відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк  (далі – звільнені особи), зокрема забезпечення їх житлом або тимчасовим притулком.

Протягом 2017 року на територію України звільнено 22,2 тис. осіб, з них при звільненні направлено: до центрів соціальної адаптації – 215 осіб, до будинків-інтернатів – 1 особу, із числа звільнених 114 осіб не мають житла. Крім того з числа звільнених 330 осіб потребують допомоги у захисті житлових та майнових прав.

Кількість засуджених осіб, які готуються до звільнення з місць позбавлення волі та обмеження волі, які потребують допомоги в оформленні паспорта громадянина України, становить 4,6 тис. осіб, оформлено та видано паспорти 2,1 тис. особам.

Згідно зі ст. 157 Кримінально-виконавчого кодексу України звільнені особи забезпечуються безоплатним проїздом до місця проживання або роботи в межах України. У разі відсутності необхідного за сезоном одягу, взуття і коштів на їх придбання звільнені особи забезпечуються цими предметами безоплатно. Також може бути видана одноразова грошова допомога за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачених на фінансування Державної кримінально-виконавчої служби України.

При звільненні відповідно до Порядку та умов надання одноразової грошової допомоги особам, звільненим з місць відбування покарання, затвердженого наказом Мін’юсту від 12.03.2012 № 394/5, надано матеріальну допомогу 5,7 тис. осіб на загальну суму 494,7 тис. гривень.

Звільнені особи, які потребують за станом здоров’я постійного догляду, а також неповнолітні особи направляються до місця проживання в супроводі родичів або працівника установи виконання покарань.

За оперативними даними з метою забезпечення притулком звільнених осіб функціонує 9 центрів соціальної адаптації, з них 5 центрів створено організаціями громадянського суспільства, якими за звітній період обслуговано близько 400 осіб.

У звітному періоді рішенням Харківської обласної ради  від 23.02.2017 № 413-VII на базі установи „Центр соціальної адаптації „Дім на півдороги” Всеукраїнської благодійної організації „Конвіктус Україна” створено комунальну установу „Кризовий соціальний центр для жінок” Харківської обласної ради. В зазначеному Центрі функціонують відділення соціальної адаптації звільнених осіб (18 ліжко-місць) та притулок для жінок, які постраждали від домашнього та гендерного насильства та/або торгівлі людьми (15 ліжко-місць), протягом звітного періоду послугами Центру скористалося 28 осіб.

У 2017 році Благодійною організацією „Світло надії” за підтримки Полтавської обласної державної адміністрації та Полтавської міської ради було відкрито Кризовий центр адаптації для жінок, які опинилися в складних життєвих обставинах, який розрахований на одночасне перебування 35 осіб в тому числі з дітьми.

Для забезпечення постійного проживання звільнених осіб з числа громадян похилого віку, осіб з інвалідністю I та II груп, які за станом здоров’я потребують стороннього догляду, побутового, медичного обслуговування та реабілітаційних послуг, діє 3 комунальних спеціальних будинків-інтернатів (Житомирська, Харківська, Херсонська області) та 3 спеціальних відділення (Вінницька, Полтавська, Кіровоградська області), якими обслуговано 281 особу з числа звільнених осіб.

 

Проводиться робота, спрямована на запобігання правопорушенням та надання допомоги неповнолітнім особам, які перебувають у конфлікті із законом. На веб-порталі Мінсоцполітики розміщено Банк профілактичних програм для неповнолітніх у конфлікті з законом. Програми та методики пройшли апробацію та впроваджуються у регіонах центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, громадськими організаціями, які працюють з неповнолітніми, які перебувають на обліку у кримінально-виконавчих інспекціях, ув’язнені у слідчих ізоляторах, відбувають покарання у виховних колоніях.

Під час надання соціальних послуг дітям активно залучаються їх батьки, зокрема відповідно до програми „Сходинки до здоров’я для батьків”, яку рекомендовано до використання Державною пенітенціарною службою України. Підготовку щодо впровадження програми пройшли представники центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді та кримінально-виконавчих інспекцій з усіх регіонів України.

Також підготовлено методичні рекомендації із соціальної роботи з неповнолітніми, які вчинили правопорушення, що використовуються у роботі спеціалістами центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.

Допомогу сім’ям (особам), які постраждали від жорсткого поводження та насильства, надання їм різних видів соціальних послуг забезпечують 615 районних, міських та районних у містах центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.

Протягом 2017 року 8,5 тис. сімей, члени яких постраждали від жорсткого поводження та насильства (у них 8,5 тис. дітей), які отримали соціальні послуги.

Наприклад, у м. Бердянську Запорізької області з 15.03.2017 року функціонує „соціальна квартира” для безпечного перебування жінок, які постраждали від домашнього насильства, в якій за період з 01.04.2017 по 05.11.2017 проживало 33 особи, з них 18 жінок та 15 дітей.

Комплексну підтримку та тимчасовий притулок сім’ям, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі сім’ї, члени яких зазнали насильства і потребують допомоги, отримують у центрах соціально-психологічної допомоги. Протягом 2017 року в Україні функціонувало 20 таких центрів, в яких отримали допомогу 296 сімей, в яких виховується 457 дітей. Із них, 129 сімей постраждалих від насильства (173 дитини).

 

Вживаються заходи профілактичної, соціальної та іншої роботи із дітьми, які перебувають у конфлікті із законом.

На базі Мелітопольського, Донецького, Запорізького, Івано-Франківського, Маріупольського міських центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді впроваджено нову модель роботи „Центр відвідування для неповнолітніх, які знаходяться у конфлікті з законом”, якою передбачено проведення профілактичної та реабілітаційної роботи на основі визначення потреб дітей, рівня ризику щодо скоєння ними повторного правопорушення. Понад 76 неповнолітніх дітей отримали комплекс соціальних послуг.

В центрах створено умови для проведення підлітками вільного часу, надається допомога у налагоджені відносин між дітьми та їхніми родинами, однолітками тощо. Завдяки роботі центру рівень рецидивної злочинності серед неповнолітніх, які пройшли профілактичні програми у Центрах відвідування, складає 2,6%.

Протягом 2017 року до територіальних органів поліції доставлено 3,7 тис. дітей віком до 16 років, які перебували без догляду дорослих, залишили місце проживання, з них 184 – вихованці навчально-виховних закладів.

Поліцейськими здійснюються превентивні заходи щодо осіб, схильних до правопорушень, та осіб, які перебувають на обліку в органах поліції, для попередження вчинення ними правопорушень.

 

Здійснюється контроль за дотриманням іноземцями та особами без громадянства, які проживають або перебувають в Україні, законодавства про правовий статус іноземців та осіб без громадянства.

Упродовж 2017 року на обліку територіальних органів Державної міграційної служби перебувало 366,4 тис. іноземців та осіб без громадянства, у тому числі 264,7 тис. осіб, які постійно проживають в Україні, 88,6 тис. осіб, які тимчасово проживають в Україні, та 13 тис. осіб, які тимчасово перебувають в Україні терміном більше 90 діб.

З метою надання допомоги зазначеним категоріям осіб функціонує 2 пункти тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні (далі – ПТПІ) у Волинській та Чернігівській областях, в яких утримувалось 842 особи, з них у Волинському ПТПІ – 378 осіб (322 чоловіків,             50 жінок та 6 дітей), у Чернігівському ПТПІ – 464 особи (415 чоловіків, 38 жінок та            11 дітей).

Вживаються заходи щодо визначення місць для тимчасового розміщення біженців та осіб, стосовно яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, та направлення їх у пункти тимчасового розміщення біженців (далі – ПТРБ).

Станом на 31.12.2017 визнано біженцями 21 особу, особами, які потребують додаткового захисту – 74 особи.

Відповідно до розпоряджень Кабінету Міністрів України від 27.04.2011 № 370 та № 371 до сфери у правління Держаної міграційної служби передано 3 ПТРБ (Закарпатська, Київська та Одеська області). У ПТРБ Київської області завершено роботи з реконструкції першої черги, отримано декларацію Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області про готовність об’єкта до експлуатації. В Державній міграційній службі вирішується питання щодо розміщення в ПТРБ осіб, які звернулися за захистом в Україні.

Упродовж 2017 року в ПТРБ в Одеській та Закарпатській областях проживало 174 особи (81 – чоловіків, 43 – жінок та 50 – дітей), з них в Одеській – 79 осіб, в Київській – 5 осіб, в Закарпатській області – 90 осіб. Станом на 31.12.2017 в ПТРБ проживає 141 особа (64 чоловіків, 33 жінки, 44 дитини), зокрема в Одеській області – 60 осіб, в Київській – 5 осіб та в Закарпатській – 76 осіб.

 

Регіональними засобами масової інформації систематично висвітлюється інформаційні матеріали щодо соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей, виконання соціальних програм, формування толерантного ставлення до бездомних та безпритульних.

З цією метою активно також використовуються Інтернет ресурси, зокрема інформація розміщується на офіційних веб-сайтах місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.

Наприклад, в Херсонській області на шпальтах районних та обласних газет розміщено понад 20 матеріалів, зокрема з питання застосування норм законодавства, якими регулюються порядком набуття, відчуження,оформлення та державної реєстрації прав власності на нерухому майно, заходів виконання соціальних програм, соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей та формування толерантного ставлення до них.

Інформаційні кампанії щодо соціального захисту бездомних осіб набувають актуальності в осінньо-зимовий період, зокрема протягом звітного періоду в районних та міських комунальних газетах друкувалися наступні матеріали: „Пункти обігріву – порятунок від переохолодження”; „В області продовжують функціонувати пункти обігріву”, „Не залишайтеся байдужими” тощо.

У Дніпропетровській області 17 регіональними засобами масової інформації висвітлювались питання соціального захисту бездомних осіб, зокрема розміщено інформацію про місце знаходження будинків нічного перебування для бездомних осіб, центрів обліку та послуги, які надаються цими закладами. В зимовий період висвітлювалась інформація про місця розташування пунктів обігріву.

У Сумській області (м. Суми) службою соціального патрулювання Центру реінтеграції бездомних осіб (далі – Центр) розповсюджено 407 листівок із зазначенням місцезнаходження Центру, номера телефону та переліку послуг. Розміщено інформацію про надання послуг Центром на стендах ринків, авто- та залізничного вокзалів (місця найбільшого скупчення бездомних осіб).

У Чернігівській області у листопаді 2017 року обласною державною адміністрацією за участі голови ГО „Чернігівський центр соціальної адаптації бездомних та безпритульних” та керівників стурктурних підрозділів облдержадміністрації проведено нараду на тему: „Напрацювання алгоритму дій всіх відповідних служб по вирішенню проблем недопущення випадків переохолодження та смертності серед бездомних осіб та незахищених верств населення в зимовий період”.

 

у напрямі підвищення ефективності роботи мережі закладів для бездомних осіб і безпритульних дітей

З метою удосконалення діяльності та підвищення ефективності роботи закладів для бездомних осіб проводиться робота щодо удосконалення нормативно-правової бази, що регулює їх діяльність.

На виконання Коаліційної Угоди, Плану заходів з виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України та стратегії сталого розвитку „Україна - 2020” та відповідно до Закону України „Про соціальні послуг” в рамках реформування системи соціальних послуг продовжується робота щодо стандартизації соціальних послуг.

Так, наказом Мінсоцполітики від 14.04.2017 № 626 внесено Зміни до Переліку соціальних послуг, що надаються особам, які перебувають у складних життєвих обставинах і не можуть самостійно їх подолати.

У березні 2017 року проведено нараду з представниками організацій громадянського суспільства, що працюють у сфері надання послуги медіації, з питання практичного застосування норм Державного стандарту соціальної послуги посередництва (медіації), затвердженого наказом Мінсоцполітики від 17.08.2016           № 892. За результатами проведеної наради підготовлено зміни до зазначеного Державного стандарту, погоджено відповідний проект нормативно-правового акту із заінтересованими центральними органами виконавчої влади та готується до подання на державну реєстрацію.

У зв’язку з прийняттям Закону України „Про публічні закупівлі” та з метою приведення до норм чинного законодавства і удосконалення механізму залучення недержавних організацій до надання соціальних послуг за рахунок бюджетних коштів внесено зміни до Порядку здійснення соціального замовлення за рахунок бюджетних коштів (постанова Кабінету Міністрів України від 11.05.2017 № 310).

 

З метою виявлення та обліку бездомних осіб, з’ясування масштабів бездомності та надання допомоги бездомним особам функціонує мережа центрів обліку. За оперативними даними в Україні функціонує 98 центрів (відділень) обліку, якими протягом звітного періоду взято на облік 7,3 тис. бездомних осіб, надано соціальні послуги 11,8 тис. осіб.

З метою максимального охоплення соціальними послугами бездомних осіб запроваджуються виїзні прийоми центрів обліку. Виїзди здійснюються, зокрема до установ виконання покарань, медичних закладів тощо.

Так, в Миколаївській області міським Центром обліку було здійснено                   17 виїзних прийомів, під час яких було надано допомогу 8 бездомним особам.

В Одеській області виїзні прийоми здійснюються працівниками комунальної установи „Одеський обласний центр обліку бездомних громадян” та його Ізмаїльською філією (далі – центр), зокрема починаючи із 2008 року, виїзні прийоми проводяться у виправних колоніях області, медичних закладах області, у тому числі психіатричних  лікарнях. Загальна кількість осіб, які звернулись до фахівців на виїзних прийомах близько 2,0 тис. осіб. Центр активно працює також у напрямі соціальної адаптації звільнених осіб, у тому числі бере участь у підготовці до звільнення, працівники центру є постійними членами спостережної комісії Малиновського району м. Одеси, укладено договори про співробітництво та плани спільних дій центру та Чорноморською виправною колонією № 74.

 

До надання соціальних послуг бездомним особам залучаються благодійні, громадські, релігійні організації. За оперативними даними діє 17 закладів для бездомних осіб та звільнених осіб, утворених організаціями громадянського суспільства.

Наприклад, в Чернівецькій області (м. Чернівці) комплексною програмою „Захист” на 2016-2018 роки, прийнятою Чернівецькою міською радою, передбачено кошти на забезпечення харчування бездомних осіб. На 2017 рік міському об’єднанню громадян „Народна допомога „Україна” з бюджету м. Чернівців передбачено кошти в сумі 609,6 тис. грн. для забезпечення функціонування закладу комплексного обслуговування бездомних осіб.

В Чернігівській області, зокрема у бюджеті м. Чернігів на 2017 рік було передбачено видатки на суму 277, тис. грн. для надання фінансової підтримки громадській організації „Чернігівський центр соціальної адаптації бездомних та безпритульних”.

Міським бюджетом м. Вараш Рівненської області на забезпечення реінтеграції бездомних осіб у 2017 році були передбачені видатки на суму 615,3 тис. грн.

 

В регіонах здійснюється закупівля окремих соціальних послуг у недержавних організацій.

Наприклад, в Хмельницькій області в рамках обласної комплексної програми соціального захисту населення на 2016–2020 роки, відповідно до рішення засідання комісії по проведенню конкурсу із залучення бюджетних коштів для надання соціальних послуг у 2017 році, переможцям конкурсу було надано фінансування з обласного бюджету в обсязі 95 тис. гривень. Зокрема, бюджетні кошти отримали:

обласний благодійний фонд „Сіон” (надання соціальної послуги „соціальна адаптація” особам, які відбули покарання у вигляді обмеження або позбавлення волі на певний строк, алко- та нарокзалежні особи, із граничним обсягом фінансування     12 тис. грн.),

обласне відділення Всеукраїнської благодійної організації „Всеукраїнська мережа людей, які живуть з ВІЛ/СНІД” (надання соціальної послуги „соціальний супровід/патронаж” сім’ям/особам, які опинилися у складних життєвих обставинах і не здатні їх самостійно подолати (вагітні жінки, які дізнались про ВІЛ-позитивний статус та  ВІЛ-позитивні породілля, які народили дітей до підтвердження або зняття з них ВІЛ статусу) із граничним обсягом фінансування 34,58 тис. грн.).

 

Крім того, діє близько 100 благодійних, громадських організацій, які надають окремі види соціальних послуг соціально незахищеним верствам населення (харчування, консультації, гуманітарна допомога тощо), зокрема бездомним особам та звільненим особам.

 

у напрямі забезпечення реінтеграції бездомних осіб

З метою забезпечення реінтеграції бездомних осіб вживаються заходи, спрямовані на повернення цих осіб до життя в суспільстві як повноправних його членів.

З цією метою суб’єктами, які забезпечують реінтеграцію бездомних осіб, надаються такі послуги як тимчасовий притулок, соціальні, медичні, юридичні, інформаційні та інші послуги.

За оперативними даними в Україні функціонує 110 закладів для бездомних осіб. У складі діючих та окремо діє 98 центрів (відділень) обліку бездомних осіб,  25 будинків (відділень) нічного перебування, 15 центрів реінтеграції бездомних осіб, 4 відділення соціальних готелів.

 

У Кіровоградській області (м. Кропивницький) у грудні 2017 року відкрито Кіровоградський міський центр обліку та тимчасового перебування бездомних осіб, який створено рішенням Кіровоградської міської ради від 11.12.2012 № 2093, приміщення для розміщення закладу передано лише у вересні 2017 року.

Відсутні заклади для бездомних осіб у Луганській та Тернопільській областях, у Вінницькій області відсутні заклади, що надають послугу притулку.

У Тернопільській області на розгляд чергової сесії Тернопільської обласної ради внесено питання щодо створення комунальної установи Тернопільської обласної ради центру обліку бездомних осіб із будинком нічного перебування для бездомних осіб.

У Вінницькій  області відповідно до рішення № 336 від 24.03.2017 17 сесії VII скликання Вінницької обласної ради проводиться процедура реорганізації Центру реінтеграції бездомних громадян (функціонує лише відділення обліку), зокрема, шляхом перетворення у комунальний заклад „Обласний комплексний центр надання соціальних послуг”, у складі якого функціонуватиме відділення для тимчасового перебування бездомних осіб.

Робота щодо розвитку мережі закладів для бездомних осіб триває, зокрема, у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій, Запорізькій, Одеській, Полтавській областях заплановано відкриття: центрів реінтеграції бездомних осіб (Вінницька обл. – 1 заклад на 30 ліжко-місць, Донецька область - на 30 ліжко-місць, Запорізька обл. – 2 заклади на 80 ліжко-місць); будинків нічного перебування (Дніпропетровська обл. – 1 заклад на 48 ліжко-місць); соціальних готелів (Полтавська обл. на 40 ліжко-місць).

 

у напрямі удосконалення механізму співпраці органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з організаціями, закладами та установами, які надають соціальні послуги бездомним особам, з метою забезпечення соціального захисту та реінтеграції бездомних осіб

З метою обговорення стану системи соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей та проблемних питань, що виникають під час формування та реалізації державної політики з питання реінтеграції бездомних осіб, у лютому та жовтні 2017 року Комітетом Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення проведено слухання на тему: „Проблеми забезпечення соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей та шляхи їх вирішення”.

Для здійснення координації дій місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, громадських, релігійних і благодійних організацій у вирішенні питань соціального захисту бездомних осіб в регіонах продовжують діяти координаційні ради з розв’язання проблем, пов’язаних з наданням всебічної допомоги бездомним особам та звільненим особам, спостережні комісії, проводяться наради, семінари тощо з питання надання допомоги бездомним особам, у тому числі взаємодії суб’єктів, причетних до вирішення проблемних питань цих осіб.

 

Вивчається та поширюється міжнародний та вітчизняний досвід роботи з бездомними особами.

Протягом 2017 року реалізовувався проект Програми розвитку Організацій Об’єднаних Націй в Україні „Підтримка реформи соціального сектору в Україні”, реалізація якого сприятиме інтеграції соціальних послуг та послуг сприяння зайнятості для залучення на ринок праці вразливих груп населення (не здатні конкурувати на ринку праці). Проект реалізується в 7 пілотних містах (Вінниця, Житомир, Кременчук, Львів, Маріуполь, Одеса, Харків).

Робота із вивчення досвіду інших країн та залучення допомоги проводиться в регіонах.

Так, в Черкаській області (м. Умань) Управлінням праці та соціального захисту населення (далі – Управління) виграно гранд на відкриття лікувально-трудової майстерні для бездомних та звільнених осіб. Відкриття цих майстерень дасть можливість вирішити питання тимчасової зайнятості та реабілітації даної категорії, тим самим буде вирішено існуючу потребу у працевлаштуванні бездомних та звільнених осіб. Досвід по роботі з бездомними особами в м. Умань став одним з найкращих в Україні, за що Центр отримав сертифікат від представника Австрійського міністерства і комп’ютерну техніку, меблі та інше обладнання для поліпшення роботи Центру.

У Сумській області (м. Суми) в рамках виконання завдань міської програми „Відкритий інформаційний простір м. Суми” на 2016-2018 роки щодо застосування Європейського досвіду у роботі, у Центрі реінтеграції бездомних осіб надавав методичну допомогу німецький SES-експерт пан Герхардт Ханн. Зокрема, у червні 2017 року експерт працював з клієнтами Центру, надаючи допомогу у соціальній інтеграції бездомних осіб шляхом стимулювання їх до праці та трудотерапії. Клієнти Центру спільно з паном Г. Ханном збудували дві теплиці для вирощування овочів.

В Харківській області (Лозівський р-н, с. Краснопавлівка) протягом 2009 – 2017 років реалізовувався спільний Шведсько-український проект „Триступенева всестороння програма реінтеграції в суспільство громадян, що перебувають на випробувальному терміні, та звільнені з місць позбавлення волі”. За результатами роботи проекту Всеукраїнською благодійною організацією „Конвіктус Україна” створено Центр адаптації звільнених осіб „Дім на півдороги” та у лютому 2017 року передано органу місцевого самоврядування, зокрема, на підставі рішення Харківської обласної ради на базі цього центру створено комунальну установу „Кризовий соціальний центр для жінок”.




Адреса цієї сторінки: http://www.msp.gov.ua/news/14747.html
При використанні матеріалів посилання на джерело - обов'язкове